מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חדשנות וטכנולוגיה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

סקירת ספרות - מגמות לימוד טכנולוגיות בעולם

share
שתפו עמוד:
סקירת ספרות - מגמות לימוד טכנולוגיות בעולם

אייקונים של טכנולוגיה

המגמות הטכנולוגיות הן חלק מהותי ממנהל החינוך הטכנולוגי בישראל בכלל ומתוכנית הלימודים בפרט. איזה מקום תופסות המגמות במדינות ה-OECD, כיצד משתלבות המגמות בבתי הספר, מה בין חינוך והשכלה רחבה לבין הכוונה לתעסוקה ואיך כל זה משפיע על שוק התעסוקה ועל השוק הגלובאלי?
סקירת המגמות במדינות ה-OECD שנערכה ע"י - צוות לשכת המדענית הראשית - משרד החינוך. בוחנת את המתרחש במגמות לימוד טכנולוגיות בישראל ובעולם, מביאה עימה מגוון ממצאים מעניינים אודות המגמות, מאפייניהן והיקף הלמידה בהן.

להלן מספר נקודות מתוך הסקירה:

שוויון מגדרי בישראל

כיום, בחינוך המקצועי-טכנולוגי לומדים כ-170,000 תלמידים ותלמידות. ונכון לשנת הלימודים תשפ״ב מספר התלמידים עמד על כ- 164,000 תלמידים בכיתות י'-י״ב וכ-9,940 תלמידים בשנות י״ג-י״ד. בוגרי המגמות מתחלקים שווה ושווה בין המגדרים.

מודל דואלי ואפשרויות בחירה

בחלק ממדינות ה-OECD, מתקיים המודל הדואלי המאפשר קיום לימודים בשילוב עבודה מעשית. כמו כן, הבחירה המרובה במסלולי הכשרה מקצועית בטווחי גיל שונים והאופציה להשתלב בלימודים אקדמאיים, תורמת לפיתוח יכולות מתמשכות בקרב התלמידים.

מעורבות מעסיקים ואיגודים במסלול הטכנולוגי

הצורך להכשיר בוגרים ולהקנות ידע, מיומנויות, ערכים וכישורים הנדרשים לשוק העבודה, לצד המעורבות ושיתוף פעולה הדוק בין מעסיקים, איגודים מקצועיים והממשלות במדינות ה-OECD. מוביל לכך שהמעסיקים לוקחים חלק מרכזי בתכנון, בהעברה ובהערכה של מערכת החינוך וההכשרה המקצועית-טכנולוגית. תורמים ציוד ומספקים הכשרה וניסיון ללומדים. וכן, דואגים לבצע עדכונים והתאמות במגמות הנלמדות.

חינוך ירוק ומיומנויות דיגיטליות

חינוך להכשרה המקצועית-טכנולוגית בדגש על כלכלה ותעשייה ירוקה, הן חלק מרכזי בהתאוששות ממשבר הקורונה ובמאבק להגנת האקלים. תכניות החינוך וההכשרה מציעות שילוב מאוזן של מיומנויות מקצועיות, מיומנויות בסיס, מיומנויות דיגיטליות, מיומנויות ירוקות, וכישורי חיים אחרים המספקים מיומנויות חיים כגון: חוסן, למידה, יכולת תעסוקה, הכלה חברתית, אזרחות פעילה והתפתחות אישית.

כתיבה ועריכת הסקירה המלאה: צוות לשכת המדענית הראשית - משרד החינוך