חמסה: חמש שפות שאזרחים בעולם טכנולוגי מתפתח צריכים לרכוש
5 עקרונות החינוך/השפות המרכזיות שהתלמידים צריכים לרכוש ככלים בסיסיים הם: שפת אם, שפה בינלאומית, שפת המדעים - מתמטיקה, שפת הגוף והנפש ושפת הטכנולוגיה - מדעי המחשב. כך התלמידים יוכלו להשתלב בעידן הגלובלי-הטכנולוגי המשתנה.
התפתחות הטכנולוגיה מציבה אתגרים חינוכיים חדשים בהכנת התלמידים לתפקד ברמה אישית, לאומית וגלובלית. מערכות החינוך צריכות לעזור לתלמידים לפתח כישורי תקשורת, יכולות פתרון בעיות וכישורים כלליים הנחוצים לתפקוד אפקטיבי. ד"ר אבי כהן - מפמ"ר מגמת מדעי המחשב הנדסת תוכנה וסייבר וד"ר ברוריה הברמן, מציעים במאמר שלהם, חמש שפות, שהן למעשה כלים המסיעים לכלל התלמידים להתכונן לעולם האמיתי המתקדם: שפת אם, שפה בינלאומית זרה, שפת המדע (מתמטיקה), שפת הגוף והנפש ושפת הטכנולוגיה (מדעי המחשב).
- שפת האם - מלבד תקשורת בסיסית בין בני משפחה ובקהילה, שפת האם משקפת את תרבותה הלאומית של האומה. בהקשר רחב יותר של לימוד שפת אם בבית הספר, זה כולל היכרות עם הספרות והשירה הלאומית, ההיסטוריה הלאומית, ועם מנהיגים שהיו בעלי השפעה ניכרת לאורך ההיסטוריה הלאומית, כמו גם התבוננות במסורת הלאומית.
- שפה בינלאומית - כל אדם צריך ללמוד לפחות שפה זרה אחת לפני סיום התיכון, כדי להיות מצליח יותר בעולם של היום. לימוד שפות זרות מועיל מאוד בהקשר של העמדת תלמידים משכילים יותר, רכישת כבוד בינלאומי, השגת יכולת משופרת לעשות עסקים ברמה גלובלית, והעשרה תרבותית.
מחקרים מראים כי למידת שפה נוספת מקנה מיומנויות שפה טובות יותר, מיומנויות קוגניטיביות וחשיבה ביקורתית ויצירתית. ככל שילדים לומדים מיומנויות אלה מוקדם יותר, כך הם יהיו מוכנים יותר בעת הרשמה לתוכניות השכלה גבוהה ולבסוף פונים לקריירה. - שפת המדעים-מתמטיקה - על פי גלילאו גליליי, "מתמטיקה היא השפה שבה האל כתב את היקום". המתמטיקה היא שפה טהורה - שפת המדע. היא ייחודית בין השפות, ביכולתה לספק ביטוי מדויק לכל מחשבה או מושג שניתן לנסח במונחיה. ניתן להשתמש בה, כדי להסביר תופעות מדעיות וכן לעזור לאנשים לפתור בעיות יומיומיות ולקבל החלטות. באופן ספציפי, היא הוכרה כשפת הפיזיקה. על בסיס הנ"ל, המתמטיקה זכתה להכרה רחבה בעולם ונקבעה כמקצוע חובה בחינוך יסודי.
- שפת הגוף והנפש - בדרך כלל מערכות חינוך יסודי נותנות עדיפות גבוהה ומדגישות הוראה של מקצועות מעשיים שיוצרים יסוד איתן ללימוד מדע, טכנולוגיה, כלכלה ותחומי יסוד אחרים. עם זאת, במיוחד בהקשר של פיתוח "כפר גלובלי" טכנולוגי ומסחרי בצורה דינאמית, חשוב גם לפתח מיומנויות תקשורת רגשית אישית ולהעלות את המודעות לבריאות הפיזית. יש להקצות משאבים מיוחדים להוראת צעירים ללימוד שפה זו.
שפת הגוף היא האמצעי היעיל ביותר לתקשר רגשות בלתי מדוברים, דרך בלתי מילולית למסור את מחשבותיך מבלי לנסח אותן במילים. גם לימוד אמנות וספורט יכול להועיל לפרופיל הרגשי, לתרום לאיכות החיים, לשפר תקשורת טובה יותר בחברה ולחזק את היסודות לתפקוד טוב יותר בתחומים אחרים. - שפת הטכנולוגיה - מחשבים הם חלק כמעט מכל היבט של חיינו, ולכן חיוני שנבין מלוא הפוטנציאל שלהם. בדומה למדעים המסורתיים, מדעי המחשב מספקים לנו הבנה חיונית של העולם סביבנו. לכן, אין זה מפתיע שמדעי המחשב הפכו בהדרגה מקצוע ליבה עבור כל מי שמתכוון להפוך לאזרח משכיל. בפרט, מדעי המחשב, שהם הבסיס למחשוב, תורמים באופן מתמיד לתחומים אחרים על ידי הדגמת התהליכים שלהם שניתן לדמות כתהליכי מידע. מלבד היותם מדע בפני עצמו, מדעי המחשב משמשים כפלטפורמה ליישום ידע מדעי וכן למשימות מעשיות: "כלים טכנולוגיים שפותחו במדעי המחשב מתחילים למצוא יישומים נרחבים מחוץ לתחום שבו הם צמחו, במיוחד במדעים החוקרים מערכות מורכבות".
חיזוק מעמדם של מדעי המחשב כמקצוע ליבה עצמאי ושלם במערכות החינוך הוא חשוב ביותר. מדעי המחשב מספקים את הבסיס לידע ומיומנויות חיוניות להתקדמות טכנולוגית עכשווית ומתמשכת ומשפרים הבנה במקצועות אחרים. יש לראות בהם שפה מדעית גבוהה לפתרון בעיות, ייצוג ידע ופורמליזציה של תהליכים, וכן שפה להבנה טובה יותר של טכנולוגיה ולביצוע תהליכים טכנולוגיים. חשוב לציין שניתן בקלות לקשר אותם לשפות אחרות כדי לפתור בעיות בתחומי דעת שונים.
שפות אלה מספקות כלים לתקשורת, הבעת רעיונות, פורמליזציה של פתרונות והבנה של תרבויות וקהילות שונות. לימוד אינטגרטיבי ארוך טווח של שפות אלה יכול להוות בסיס מוצק של ידע וכישורים שימושיים לתלמידים לתפקד בהצלחה ברמות שונות.
מדעי המחשב בפרט מספקים חשיבה חישובית חיונית והבנה של טכנולוגיה, לכן צריכים להיות מקצוע ליבה. הוראת השפות בצורה אינטגרטיבית יכולה להוות בסיס להערכות בינלאומיות השוואתיות של יכולות התלמידים בממדים והקשרים שונים.