מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חדשנות וטכנולוגיה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

Big Picture - פרדיגמות חדשות בחינוך

share
שתפו עמוד:
Big Picture - פרדיגמות חדשות בחינוך

פאזל

תכנית ה- Big Picture learning, משנה תפיסות למידה בתחום החינוך באמצעות מודל למידה המבוסס על התנסות והתמחות. בדגש על הקשר בין ביה"ס לעולם האמיתי ולקהילה וקידום ערכים חברתיים לחינוך שווה.

מהו ה-Big Picture?

ה-Big Picture learning הוא ארגון שהוקם לפני עשרים שנה בארצות הברית במטרה לשנות את תפיסת הלמידה בבתי ספר. פעולתו הראשונה הייתה הקמה של בית ספר לנוער בסיכון שממנו נוצרה רשת בינלאומית בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם. השילוב בין תפיסת עולם של צדק חברתי יחד עם הרצון לשינוי בחינוך זיכה את הארגון בפרסים רבים על העשייה והפך אותו לתנועה חינוכית בינלאומית משפיעה.

מהו מודל הלמידה?

זהו מודל של למידה מבוססת התנסות/התמחות. בעזרת המורים התלמידים מזהים את תשוקותיהם ויכולותיהם ובונים מסגרת למידה מתאימה לעולם האמיתי. במשך יומיים בשבוע לאורך כל השנה, יוצאים התלמידים ליום עבודה/למידה אצל מנטור בקהילה. מצטרפים לעולמו המקצועי ולומדים את התחום שמעניין ומרתק אותם. שאר הימים מוקדשים ללמידה שמשרתת את המטרה הגדולה. כך הם מפתחים מגוון מיומנויות, נחשפים לאפשרויות לקריירה עתידית וחיים בוגרים ומגדילים את סיכוייהם ללימודים גבוהים.

איך המודל מיושם?

  1. החונך עובד עם קבוצה קטנה של 15 תלמידים. העבודה בקבוצה קטנה מאפשרת לחונך לסייע באיתור תחומי העניין של התלמידים, וכך לטפח את המוטיבציה הטבעית שלהם, ולקדם את הצלחתם.
  2. המנטור - חונך מעולם העבודה - מנחה את התלמיד באופן מעשי כאשר התלמיד משמש לו כמתמחה.
  3. ההורים מעורבים באופן פעיל בגיוס, יצירה ותחזוק המשאבים של ילדם ושל כלל ביה“ס.
  4. התלמיד, יחד עם התלמידים האחרים, יוצרים קבוצת תמיכה ולמידה המחזקת את המוטיבציה הטבעית של כל אחד באופן אישי להמשיך ולעסוק בעבודה אמיתית בעולם האמיתי, ולהמשיך וללמוד את תחום העניין שלו.

במרכז המודל עומדת שיטת הלמידה מתוך תחומי עניין. כל תלמיד בוחר לעצמו תחום עניין - כגון עריכת דין, מכונאות, תכנות, עסקים, טיפול בחיות וכיו“ב - ובמשך יומיים בשבוע יוצא לעבוד ”בעולם האמיתי“ בתחום העניין בו בחר, תחת הדרכתו של מנטור מקצועי לאותו תחום (עו"ד, מכונאי, איש היי-טק, איש עסקים, וטרינר וכיו“ב). בשאר הימים לומדים התלמידים בקבוצות קטנות בבית הספר, בהנחייתו של חונך, מיומנויות משלימות לתחום העניין בו בחרו, בהתאמה אישית לכל תלמיד. כך נוצרת קבוצה, הלומדת יחד ומלמדת את עצמה, בה כולם מרגישים שייכים, כולם תומכים זה בלימודיו של זה, כולם מתמקצעים, מתפתחים, מתחנכים, ובסופו של דבר משתלבים בהצלחה גדולה בעבודה או בלימודי המשך באוניברסיטה.

מהו היתרון של המודל?

המודל מביא דגם נוסף של פדגוגיה המבוססת על הקשר של המתרחש בבית הספר לעולם האמיתי ובפרט לקהילה הקרובה של בית הספר. משרד החינוך מזהה במודל אפשרות גדולה וחיבור לכל נושא הלמידה וההוראה המשמעותית.