מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חדשנות וטכנולוגיה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

אגריתון - המדעי טכנולוגי לפתרון בעיות בחקלאות

share
שתפו עמוד:
אגריתון - המדעי טכנולוגי לפתרון בעיות בחקלאות

תלמידים במעבדה

איך פותרים בעיות חקלאיות באמצעות טכנולוגיה?

50 תלמידי חטיבות ביניים מלווים במורי מדעים מ-6 בתי ספר של המינהל לחינוך התיישבותי למרכז המייקרים "המעשייה" שבכפר גלים ליד חיפה. עשר הקבוצות של תלמידי חט"ב מכפרי הנוער וביה"ס איזורי התכנסו ליום מרתון במהלכו הם חקרו, המציאו ופיתחו פתרונות לבעיות חקלאיות בנושאים הרחקת יונים מהרפת (מכיוון שהיונים אוכלים את האוכל של הפרות) וצמצום איבוד מזון והשלכתו לפח.

במהלך היום התלמידים נפגשו עם עובדי הכפר ולמדו מהם על הבעיות, העלו רעיונות, מיקדו פתרונות, ובסוף בנו דגמים בעזרתו של אמיר כהן וצוות המעשייה.

את האגריתון הוביל אסף פרל ברשדסקי ושיתף את התלמידים במספר עקרונות:

  • למה? למה? למה? ככל שנשאל יותר למה, נוכל להגיע למקור הבעיה
  • S.C.A.M.P.E.R: שיטה למעשית להעלאת רעיונות חדשים ושדרוג רעיונות קיימים
  • Substitute החלפה
  • Combine איחוד (קומבינציה)
  • Adopt אימוץ
  • Modify שינוי (הכפלה, הגדלה, הקטנה)
  • Put to another use שימוש בצורה שונה
  • Eliminate הסרה
  • Arrange-Re סידור מחדש

לא פתרנו בעיה אם הפתרון יוצר בעיה חדשה.

את התלמידים ליוו מנטורים מובילים מעולם החקלאות, המגמות הטכנולוגיות ומקצועות המדעיים. וכמובן בצוות המשק החקלאי והמייקרס המקומי של הכפר. בחלקו האחרון של היום, התלמידים הציגו את הפתרונות הטכנולוגיים בפני יואל אבני מפמ"ר חקלאות שיזם את הרעיון, רונית בליסקו-נאוי, מפקחת תקשוב ומדע וטכנולוגיה במינהל לחינוך התיישבותי וצוות "כרישים" מקצוענים שהתייחסו לפתרונות המוצעים.

הפרויקט הינו שיתוף פעולה של הפיקוח על מדע וטכנולוגיה, והמגמות הטכנולוגיות במינהל לחינוך התיישבותי, מפמ"ר חקלאות, הפיקוח על המשקים החקלאים וכפר הנוער גלים.