מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חדשנות וטכנולוגיה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

התכנית הלאומית למצוינות STEM בפריפריה

share
שתפו עמוד:
התכנית הלאומית למצוינות STEM בפריפריה

""

בעשור האחרון משרד החינוך הוביל מס' תכניות לאומיות: התוכנית לקידום מתמטיקה 5 יח', תכנית לקידום פיסיקה, כימיה וביולוגיה וכמו כן תכנית לקידום האנגלית בכל שלבי הגיל.

כל התוכניות רשמו הצלחות משמעותיות ברמה הארצית, אך כאשר בחנו את מידת ההצלחה בישובים הפריפריאליים, נוכחנו לדעת שאכן יש התקדמות גם בפריפריה (למ"ס 1-5) אך הפערים לא הצטמצמו בין הפריפריה למרכז, ובחלק מהמקצועות הפערים אף הורחבו.

בעקבות נתונים אלה המשרד מוביל תכנית ייחודית למצוינות בפריפריה במקצועות מתמטיקה, אנגלית, פיסיקה, כימיה ומדעי המחשב. התכנית הלאומית החלה את דרכה בשנה"ל תשע"ט, ופועלת כיום ב-26 רשויות בפריסה ארצית בדרום ובצפון בפריפריה החברתית והגאוגרפית בחינוך העל יסודי ברצף השש-שנתי.

מטרת התכנית הלאומית היא קידום מצוינות בחינוך המדעי (מקצועות מתמטיקה, אנגלית, המדעים והטכנולוגיה) כמנוע לפיתוח שפה ותרבות של מצוינות, תוך צמצום פערים ומתן שוויון הזדמנויות לתלמידים ותלמידות בחברה הישראלית לגווניה.

התכנית מתבססת על מספר עוגנים:

  • טיפוח מצוינות במקצועות ה-STEM והאנגלית בדגש על החינוך העל-יסודי, פיתוח הציר המנטלי וההון האנושי, וחיזוק התשתיות הפיזיות וההון המדעי בבתי הספר וברשות המקומית.
  • התכנית פועלת לקידום שותפויות ושיתופי פעולה רחבים עם ארגונים, פרויקטים ומשרדים ממשלתיים כחלק מבניית תשתית למצוינות איכותית בפריפריה.
  • תיאוריות השינוי של התוכנית מבוססת על תפיסה יישובית, אחריות משותפת ותקשורת אפקטיבית עם מנהיגות הרשות המקומית. בכל ישוב ממונה ממ"ר (מנהל מצויינות רשותי) האחראי על הובלה ותכלול של כל המהלכים ברשות לקידום מצויינות ב-STEM ובאנגלית תוך יצירת אקוסיסטם רשותי תומך לתכנית.
  • בנוסף לציר האקדמי התוכנית מציעה פעילויות בציר המנטלי – המביאים לידי ביטוי נושאים מנטליים שונים, ובינים היבטי המוטיבציה של התלמידים, היכולת שלהם לגבש תמונת עתיד, לחשוב בתודעת צמיחה ולא מקובעת כך שיש קשר בין השקעה והישגים להצלחה בחיים ועוד.

בשנת הלימודים תשפ"ב התרחבה לראשונה התכנית הלאומית לגילאי היסודי – החל פיילוט בשבע רשויות מתוך התכנית, במהלך משותף עם אגף יסודי, אגף מדעים, ג'וינט אשלים ועמותת אופנים.

רשימת הרשויות בהן התוכנית פועלת כיום:

מחוז צפון (16 רשויות) – בועיינא-נוג'ידאת, בית שאן, בענה, חצור, טבריה, טמרה, כפר מנדא, מג'אר, מג'ד אל-כרום, מגדל העמק, משהד, עכו, עפולה, צפת, קרית שמונה ושפרעם.
מחוז דרום (10 רשויות) – אופקים, דימונה, חורה, כסייפה, נתיבות, ערד, קרית גת, קרית מלאכי, שגב שלום ושדרות.

הציר המנטלי

הציר המנטלי הוא מכלול העמדות, התפיסות, הערכים, דפוסי החשיבה והמוטיבציות של תלמידים, המשפיעים על התנהגויות הלמידה ועל הסיכויים להשיג מטרות לימודיות. התנהגויות וסיכויים אלו מושפעים ממרכיבי הציר המנטלי של כלל הסוכנים המשפיעים על התלמידים: מורים וכלל צוות בית ספרי, הורים וקהילה.