מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מִנהל החינוך הטכנולוגי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות

share
שתפו עמוד:
תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות

תפיסת ה-I היא תפיסה חדשה למגמות הטכנולוגיות שמטרתה להגדיר דמות בוגר איכותי בעל ערכים, מיומנויות וידע לסוגיו הנדרש לחיים האמיתיים ולהשתלבות בשוק העבודה העתידי, בוגר התורם ומחויב לחברה, למדינה ולסביבה ומממש את יכולותיו ורצונותיו. למידה בשיטות חדשניות, סביבת לימודים שיתופית משוכללת, המאפשרת הכשרה מעשית והתנסות, נושאים חדשניים מעודכנים, התאמה אישית לכל תלמיד הן רק חלק מהתפיסה - לפניכם כל הפרטים.

למה? מטרות העל של תפיסת ה-I

  1. בקצב הטכנולוגיה – התאמת המגמות הטכנולוגיות ותכניות הלימודים לקצב הטכנולוגיה ולשוק העבודה העתידי באמצעות פלטפורמות חדשניות + תכנים מעודכנים.

  2. דמות הבוגר של החינוך הטכנולוגי – הכשרת בוגר איכותי לחיים האמיתיים:

    • בעל ערכים, מיומנויות וידע לסוגיו

    • תורם ומחויב לחברה, למדינה ולסביבה

  3. הוגנות ושוויון הזדמנויות – צמצום פערים ועמידה במוביליות חברתית. החינוך הטכנולוגי מעניק לכל האוכלוסיות אפשרויות למידה וקבלת תעודות הסמכה!
כלי תחבורה

איך? 3 עקרונות תפיסת ה-I

ארגז שמכיל תפיסות של ליווי פדגוגי, מעקך שיווקי, תקציבי הצטיידות

בכל מגמה טכנולוגית ישולבו 3 עקרונות התפיסה

  1. כלי ידע ללימוד עצמי לפיתוח מיומנויות = Individual learning tools
    תוספת ידע המהווה כלי עזר לבוגר על מנת להכשיר אותו לחייו הבוגרים ולסייע לו להשתלב בצורה מיטבית בעולם התעסוקה העתידי. בין הנושאים: אתיקה, רטוריקה, מידע ונתונים, ניהול פרויקטים ועוד.
    בית הספר יבחר נושאים מתוך מגוון תכניות וקורסים מקוונים.
  2. מחויבות חברתית = Invaluable (יקר ערך, שאין לו מחיר)
    הכרה בשעות ההתנסות המעשית / פרויקט הגמר כשעות מעורבות חברתית.
  3. מיומניות השיתופיות/עבודת צוות = Interop / Interoperability (שיתוף פעולה)
    הטמעת מיומנות העבודה בצוות של כל אחד מהתלמידים המומחה בתחום התמחותו, כמו בעולם האמיתי.

עקרונות השיטה

  1. הטמעת 3 העקרונות בכל מגמה – בהתאמה למגמה, לפי שיקול דעתו והחלטתו של המפמ"ר
  2. עדכוני מגמות והתמחויות – בהתאמה לעולם המשתנה ועל פי קריטריונים ברורים
  3. אפשרויות בחירה להתאמה לכל תלמיד – בקצב שלו לפי רמתו ובחירתו
  4. שיתופי פעולה עם התעשייה, האקדמיה ושירותי הביטחון
  5. חשיפה, פרסום ומיתוג נכון של מגמות החינוך הטכנולוגי
  6. למידה משולבת דיגיטל (פדגוגיה רלוונטית ועדכנית) – דרכי הוראה ולמידה מקוונים בשילוב למידה עצמית ובפלטפורמות חדשניות המתאימות לתלמידים
  7. פיתוח מקצועי – הכשרות מורים
  8. למידה ותיקוף מול השטח – אמון במנהלי בתי הספר, הרשויות המקומיות והרשתות
  9. ארגז כלים – תקציבים לפי הצרכים של המטה ושל בתי הספר

מה? בוגר תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות יקבל

  1. ערך – מעורבות חברתית – תעודת מעורבות חברתית

  2. מיומנויות הנדשות לשוק העבודה
    • למידה עצמית
    • פתרון בעיות מורכבות ופתוחות
    • עבודת צוות

  3. ידע
      • ידע מדעי (ביולוגיה / פיזיקה / כימיה / מוט"ל)
      • ידע מקצועי (לפי המגמה שבחר)
      • ידע אינטרדיסציפלינארי

תפיסת ה-I בשנת תשפ"ד

התפיסה תפעל בתשפ"ד במסגרת פיילוט לבתי הספר המשתתפים.
תפיסת ה-I מבוססת על תחקיר המטה (המפמ"רים ובעלי תפקידים נוספים במינהל ובמשרד החינוך, תחקיר השטח (מחוזות, רשתות, בתי ספר), ארגונים חיצוניים בתעשייה, באקדמיה ובשירותי הביטחון, מאמרים ומחקרים המשקפים מגמות ברחבי העולם.

מפגשי תפיסת ה-I:
הצגת תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות (מפגש ראשון)
השתלמות עבודת צוות תפיסת ה-I (מפגש שני)
יום עיון - מחוון עבודת צוות (מפגש שלישי)
יום עיון - מפגש מעורבות חברתית בשיתוף מינהל חברה ונוער (מפגש רביעי)
יום עיון - מחוון מקוון ופדגוגי לעבודת צוות (מפגש חמישי)
השתלמות מפמ"רים - אתיקה ומוסר בחינוך הטכנולוגי (מפגש שישי)