מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חדשנות וטכנולוגיה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

הצגת תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות

share
שתפו עמוד:
הצגת תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות

אנשים עומדים

​בכנס מיוחד שנערך עם מנהל מינהל החינוך הטכנולוגי, מוהנא פארס, מנהל אגף החינוך הטכנולוגי, ד"ר אהרון שחר, המפמ"רים של המגמות הטכנולוגיות הוצגה תפיסת ה-I ועקרונותיה לתחילת התנעת התפיסה ולהיערכות המגמות הטכנולוגיות לשנת הלימודים תשפ"ג.

במסגרת הכנס הרצה פרופ' עמי מויאל על דרך הגדרת דמות הבוגר והמיומנויות העיקריות. יעל גרינשפון הציגה את התפיסה. כל מפמ"ר הציג את המגמה שלו והאתגרים.

כנס התנעת תפיסת ה-I למגמות הטכנלוגיות התקיים בבית "שיתופים" בבית יהושע היום ג' 30.08.2022

האם אנחנו ביער הנכון?

מר מוהנא פארס פתח עם סיפור קצר שהמסר העיקרי שלו:

עלינו לבדוק שאנחנו הולכים ביער הנכון, גם אם הכל נראה בסדר, ואנחנו מגיעים ליעד, מנווטים נכון, והכל נראה טוב ויפה, אנחנו צריכים לוודא שאנחנו אכן נמצאים ביער הנכון, שאנחנו מסתכלים על כלל התלמידים ולא רק על המסלול שלנו, ושאנחנו מסתכלים על עצמנו - בהיבט של חינוך טכנולוגי.

עוד הוסיף מוהנא, כי ישנן הרבה תפיסות לגבי חינוך טכנולוגי. לפי אריסטו יש 2 מידות לפיהן אפשר לפתח את האדם:

  1. מידת השכל - לפי מידה זו, אם אתה רוצה לחזק את התלמיד, תבנה לו בית ספר, תלמד אותו במגמה ותקנה לו מקצוע.
  2. מידת האופי - על פי מידה זו, אם אתה רוצה להקנות לבן אדם אופי, זה דרך הרגל. והקניית ראייה חברתית הינה דרך התנסות בלהיות בן אדם "טוב". ההרגל מפתח את הלמידה.

זו הפילוסופיה הגדולה של החינוך. צריך לפתח גם את הערכי וגם את הפדגוגי ולהבין בתוך הסקאלה הזו היכן נמצא "הלומד העצמאי".

מוטיבציה ומסוגלות עצמית

ד"ר אהרון שחר הדגיש כי עלינו לתת כלים לתלמידים על מנת שהם ייצאו בוגרים עצמאיים, שיודעים לעבוד בצוות. במאה ה-21 אנחנו צריכים לעמוד בקצב החידושים.לשם כך אנחנו צריכים לחשוף את התלמיד לעולם, כך הוא יוכל ללמוד על עצמו ולבחור את הדרך שלו. יחד עם זאת אנו צריכים לכוון אותו ולתת לו מענה, לעורר בו מוטיביציה ליצור רעיונות חדשים ולבצע פרויקטים שמחוברים לעולם הערכים שלו.

כמו כן צריך לזכור שהחינוך הטכנולוגי הוא ניטרלי, כלומר, הוא מאפשר מקבל פידבק אמיתי לתלמיד בזמן אמת. עם הפרויקט שהוא בנה "לא עובד", זה נותן לתלמיד חיווי והתלמיד בעצמו יבחר לשבת עד סיום הפרויקט כראוי. בסופו של דבר הכל תלוי במסוגלות עצמית של התלמיד והוא עובד עם מה שהכי מעניין אותו ב"עולם" שלו.

מוהנא ופרופ' עמי מויאל מצטלמים

דמות הבוגר


פרופ' עמי מויאל, נשיא מכללת אפקה, העביר הרצאה מרתקת בנושא - דמות הבוגר ושילוב מיומנויות כתוצרי למידה.

פרופ' מויאל ציין שיש לבחור מיומנויות נבחרות לדמות הבוגר. כמו כן, המיומנויות שנבחרו במכללת אפקה זהות למיומנויות שנבחרו במסגרת תפיסת ה-I. פרופ' מויאל הדגיש את החשיבות של רצף חינוכי החל מהגן ועד לתעשייה, על חיבור בנקודות הממשק ועל הקניה של ידע ערכים ומיומנויות מהגן לאקדמיה על מנת להוביל לתפקוד בחברה מודרנית ועולם שמשתנה בקצב גבוה.

עוד הרחיב פרופ' מויאל על המתווה של המכללה בשנים האחרונות, על שינוי תכנית הלימודים, על הקמפוס כמקום המקנה חוויה לימודית 24/7, על מעורבות הסגל והסטודנטים בתהליך ועל השיח והמושגים שהתשתנו בעקבות המתווה.

אנשים יושבים סביב שולחנות

המגמות הטכנולוגיות

כל מפמ"ר הציג בדרכו את המגמה, ציין את עיקרי הפעילות באמצעות סרטונים ומצגות, ושיתף בתכניות לשנה"ל הקרובה. העשייה של כל אחת ואחת מהמגמות הטכנולוגיות שופעת ערכים של מחויבות ותרומה לקהילה, כל אחד בתחומו, כוללת שיתופי פעולה חיצוניים רבים לקידום פרויקטים משמעותיים לחברה, פתרונות יצירתיים לאתגרים. אין ספק שהמפמ"רים עושים עבודה משמעותית מדי יום. אין ספק שהמפמ"רים נותנים דוגמא אישית לדרכים יצירתיות לפתרון בעיות - אחת המיומנויות העיקריות של תפיסת ה-I שהחלה את דרכה.

מוהנא ושני אנשים מסבירים

על תפיסת ה-I


יעל גרינשפון, מנהלת תחום ניהול ידע, ארגון ופיתוח תוכן במינהל החינוך הטכנולוגי ומובילת תוכנית ה-I של המגמות הטכנולוגיות, הציגה את תהליך גיבוש התפיסההמבוססת על מחקרים ומגמות בעולם, תחקיר אנשי המטה, הרשתות, בתי הספר ושותפים לחשיבה מהתעשייה, מצה"ל ומהאקדמיה.
היא הציגה את תפיסת ה-I ועקרונותיה, דרך ההתגבשות שלה וארגז הכלים ליישום העקרונות.

דמות הבוגר על פי התפיסה: בוגר עצמאי בעל ערכים, מיומנויות וידע המחויב לחברה ולמדינה ובוחר את עתידו מתוך מגוון אפשרויות (על פי עיקרון ההוגנות ושוויון ההזדמנויות.


המיומנויות המובילות שנבחרו

  1. למידה עצמית
  2. פתרון בעיות מורכבות ופתוחות
  3. עבודת צוות
  4. חשיבה ביקורתית
  5. מסוגלות עצמית (למידה מטעויות)

דגם של i

3 עקרונות תפיסת ה-I

  1. כלי ידע ללימוד עצמי לפיתוח מיומנויות = Individual learning tools
    תוספת ידע המהווה כלי עזר לבוגר על מנת להכשיר אותו לחייו הבוגרים ולסייע לו להשתלב בצורה מיטבית בעולם התעסוקה העתידי. בחירת הנושאים הבינתחומיים הרלוונטיים למגמה לפי שיקול דעתו והחלטתו של המפמ"ר.
  2. מחויבות חברתית = Invaluable (ערכי מאוד)
    הכרה בשעות ההתנסות המעשית/ פרויקט הגמר כשעות מעורבות חברתית בשיתוף מינהל חברה ונוער.
  3. שיתופיות = Interop\ Interoperability (עבודת צוות)
    הטמעת מיומנות העבודה בצוות של כל אחד מהתלמידים המומחה בתחום התמחותו, כמו בעולם האמיתי.

בדברי הסיום ציין מוהנא כי תפיסת ה-I מהווה תשתית טובה ופרקטית וראויה, יש לה תיקוף רחב - במחקרים, בשטח ובתעשייה. עלינו לזכור כי לחינוך הטכנולוגי יש תרומה גדולה לחברה. אנחנו יוצאים למסע בשנה"ל תשפ"ג במהלכו נתחיל ליישם את המודל בתוכנית הלימודים ואנחנו נתקדם תוך כדי תנועה, עבודה רצופה ותקשורת ישירה של השטח עם המטה. ​