מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חדשנות וטכנולוגיה

מדינת ישראל,

משרד החינוך

פרויקט המנטורים של מגמת מידע ונתונים

share
שתפו עמוד:
פרויקט המנטורים של מגמת מידע ונתונים

בתחילת חודש מאי, מגמת מידע ונתונים החלה עם פרויקט המנטורים שלהם, בהובלתו של רון לוי, המגמה לדרך עם פיילוט של 11 מנטורים ששובצו ל- 11 בתי ספר ומהווים שחקן חיזוק משמעותי למורים ולתלמידים.

ביום שלישי ה-23.5.23 רונית נחמיה, מפמר"ית המגמה ונעמה מרוז, מנהלת פרויקטים דיגיטליים, הרצו בכנס טלדן-2023, בנושא - "מכינים את התלמידים לעתיד - מידע ונתונים ודאטה אנליסט". הכנס של טלדן הוא האירוע המרכזי והיוקרתי של תעשיית המידע בישראל, אשר מהווה זירה להתעדכנות מקצועית וישתתפו בו מיטב המומחים בישראל, לצד מומחים ממגזרי המידע המובילים באירופה ובארה"ב.

כשהתעשייה שותפה לעשייה

הקונספט של רתימת מנטורים מהתעשייה לעולם החינוך אינו חדש אבל הדרך לרתימת מנטורים ויצירת פרויקט אפקטיבי, מנוהל ומדיד - על זה רצינו לספר לכם באמצעות 5 תובנות שאספנו בדרך:

  1. תיצרו למידה רלוונטית
    המגמה שלנו - מגמת מידע ונתונים-Data Analysis היא מגמה טכנולוגית חדשה לתלמידי תיכון.
    המגמה קיימת 3 שנים וגדלה בקצב אדיר - מ- 20 בתי ספר בתחילת הדרך לכלמעלה מ-100 בתי ספר הצפויים לפתוח את המגמה בשנת הלימודים הקרובה.
    דרך הלמידה במגמה שלנו היא שונה ומיוחדת - התלמידים לומדים באמצעות סרטוני וידאו-Micro learning, ולמידה יישומית והתנסותית-Hands on. תוכנית הלימודים משתדרגת כל שנה ומבוצעות בה התאמות וחיבור לכלים, תפיסות ותוצרים הנדרשים בשטח במקצועות הדאטה. השינויים וההתפתחות בתוכנית הלימודים מבוצעת בהתאם לקצב ההכשרה של המורים הנדרשים ללמוד מקצוע שלא היה קיים במערכת החינוך עד שהגענו.

  2. בחרו שותפים מתאימים
    אחת התפיסות החשובות שאנחנו מובילות במגמה הוא קצב השתנות מהיר והתאמה לנדרש בשטח. לצורך התעדכנות תמידית אנחנו דואגות להיות בקשר עם השטח - מתחזקות קהילות ברשתות החברתיות שרותמות אנשי תעשייה ואקדמיה, מגיעות לכנסי דאטה, מרצות בכנסים על המגמה המיוחדת והחדשנית שלנו.
    ככל שנכחנו ביותר כנסים והעמקנו קשרים עם התעשייה, הבנו שיש עדיין פער בין מה שאנחנו יכולות ללמד כרגע המגמה (עקב הזמן הנדרש לגיוס והכשרת המורים למקצוע) לבין הידע הנדרש לאנליסט בשטח. בנקודה זו הבנו אנחנו צריכות לחבר בין השטח לכיתה/להכניס את השטח לכיתה ולמצוא שותפים מקצועיים מהתעשייה.

  3. תתמקדו
    מתוך המעורבות שלנו עם אנשי מקצוע ודאטה בתעשייה נוצרו קשרים נפלאים עם אנשים מעולים שביקשו לסייע ולקחת חלק בהצלחת המגמה. מרוב הצפה של אנשים טובים שמתנדבים לתת מעצמם - לא התמקדנו.
    היו כאלה שייעצו לנו לגבי תוכנית הלימודים, חלק מהם יושבים ממש פה, היו שהקליטו לנו סרטונים מקצועיים בנושאי הלימוד של המגמה, חלק מהם יושבים ממש פה, והיו שבחרו להתחבר למורה ותלמידים, כן, חלק מהם יושבים ממש פה. במקרה של חיבור של מנטור למורה ותלמידים, יצרנו חיבור ראשוני ונתנו לדברים לזרום.
    לא הגדרנו מה תפקיד המנטור ומה תפקיד המורה בעבודה מול המנטור.
    מטבע הדברים, לפעמים זה הצליח והחזיק מעמד אבל ברוב המקרים זה התמוסס כי לא ממש הגדרנו תפקידים ותיאמנו ציפיות - לא מיקדנו אותם.

    אז העצה הבאה שלנו היא:

  4. תמקדו
    ה game changer ששינה את פני הדברים קרה לפני שנה, קיבלנו הזמנה להגיע כנס דאטה מקצועי.
    כמובן שראינו בכך פלטפורמה חשובה להציג בפני אנשי דאטה מקצועיים את המגמה והערך שלה לתעשיית הדאטה.
    הגשנו מועמדות להרצות בכנס הוזמנו להרצות בפני מרצי הכנס בערב חגיגי וכדור השלג שהתגלגל משם היה פשוט בלתי ניתן לעצירה.
    באותו ערב קיבלנו פניות מרוב המרצים בכנס - הטופ של המקצוענים בתחומי הדאטה שביקשו לקחת חלק ולסייע לנו במה שנצטרך. הפעילות הראשונית שעשינו עם כל המבול הייתה לבקש מהמרצים להעניק הרצאות מקצועיות בזום לתלמידי המגמה.

    הראשון שעשה את זה, ממש יומיים אח"כ היה ליעד שמש, ולאחר ההרצאה הוא פרסם פוסט בלינקדאין בסגנון של "תעבירו את זה הלאה". הפוסט תפס תאוצה והתחילו לפנות אלינו עוד ועוד אלופים עם רצון ענק לסייע להצלחת המגמה, אחד מהאנשים האלה היה רון לוי - רון הוא דאטה סיינטיסט משימתי ממוקד ונחוש שבשלב הראשון עשה הרצאה מהממת לתלמידים. רק שזה לא הספיק לו, לאחר פרסום היוזמה שלו בלינקדאין שבעקבותיה הוא קיבל פניות מקולגות, החליט רון שהוא רוצה לגייס מנטורים למגמה שילוו את התלמידים ויחברו אותם למה שנדרש בעולם האמיתי כדי להיות דאטה אנליסט, כל זה בהתנדבות מלאה!

    הבנו שזה פרויקט שדורש מיקוד של הגדרת תפקיד המנטור, הגדרת תפקידי המורה והגדרת מטרות לפרויקט.
    למעשה, היוזמה הזאת כבר דרשה ניהול של האירוע.

  5. תנהלו
    אז ניהלנו.
    בעזרתו המשמעותית של רון ביצענו ראיונות התאמה למנטורים גדרנו להם את תפקידם בהתאם לכיתה אליה הם משוייכים, הגדרנו למורים את תפקידם מול המנטורים. בדקנו אם נוצר קשר ואת סטטוס ההתקדמות של כל מנטור עם הכיתה. תנו קרדיטים לכל אחד מהמנטורים ברשתות החברתיות ואנחנו בקשר רציף עם כל אחד מהמנטורים.

    אבל איך נדע אם הפרויקט הצליח?

  6. תמדדו
    כמובן - אנחנו מגמת Data Analysis, איך לא נמדוד?
    כדי למדוד את אפקטיביות הפרויקט ולשפר ביצועים על בסיס נתונים, אנחנו אוספים דאטה.
    יצרנו שאלונים למורים ולתלמידים על נקודת מבטם על הכנסת מנטור מהתעשייה לליווי בכיתה שניתנו לפני תחילת הפרויקט וינתנו בסיומו. לאחר שנקבל את המידע וננתח אותו, נוכל להתמקד יותר ולשפר ביצועים לקראת שנה הבאה יקחו חלק עוד מנטורים רבים שממתינים באדיבות רבה לשיבוץ לכיתות.

אז מה יצא לנו מפרויקט המנטורים?


גילינו שכשאנחנו מכניסות את השטח לכיתה קורים דברים נפלאים:

  • השראה
    התלמידים שלנו שפוגשים את המנטורים נוכחים לדעת שהלימודים במגמה יכולים ממש לפתוח להם דלת למקצוע מבוקש שממש קיים ושמה שהם לומדים יכול לקדם אותם בחיים האמיתיים.
  • מוטיבציה להצליח
    בעבודה מול המנטורים מבינים התלמידים שמה שהם לומדים רלוונטי ופרקטי לעתיד שלהם ומתחזקת בהם המוטיבציה להצליח.
  • חיבור המורים לתוכנית הלימודים
    גם המורים שלנו, שנדרשים לצאת מאזור הנוחות, מבינים לאחר מפגש עם המנטורים, שהם מלמדים את התכנים הכי רלוונטיים להצלחת התלמידים בחיים האמיתיים. זה מאפשר אפילו לסקפטים שבהם לרצות להתעדכן בתכנים המשתנים באופן קבוע כדי להכין את התלמידים שלהם בצורה הטובה ביותר לעתיד שלהם.