מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מִנהל החינוך הטכנולוגי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

תכנית המנטורינג של גוגל ומגמת הנדסת תוכנה

share
שתפו עמוד:
תכנית המנטורינג של גוגל ומגמת הנדסת תוכנה

בחודשים האחרונים יצאו תלמידי כיתות ט' ממגמת הנדסת תוכנה מרחבי הארץ למסע משותף לצד מנטורים מנוסים, מהנדסי חברת Google. כל קבוצת תלמידים צוותה למנטור שעושה עבודתו בהתנדבות, ונפגשה איתו על בסיס שבועי במטרה לייצר פרויקט תכנות פרי יצירתה.

אקורד הסיום של התוכנית התקיים ביום ראשון ה-4.6, במשרדי Google, ובו התלמידים עלו לקדמת הבמה ויציגו את הפרויקטים שיצרו מול עובדי גוגל.

אירוע הסיום

אירוע הסיום היה נקודת השיא של התוכנית, מפגש פיזי של כל העוסקים במלאכה - מורים, מנטורים, תלמידים, עובדי גוגל ואנשי משרד החינוך - שיספק פלטפורמה מכובדת לתלמידים להראות את התוצר שלהם. בין השאר, תוכנית האירוע תכלול סיפורים אישיים של מנטורים ותלמידים מתהליך העבודה, תובנות ומסקנות מהתהליך כולו, וכמובן זרקור על פרויקטים מעניינים במיוחד (מנוע גרפי למשחקים, משחק מיני-גולף, בלאק ג'ק - אלו רק חלק מהתוצרים הסופיים). ברשות כל קבוצת תלמידים יעמדו 15 דקות לספר על הפרויקט.

תוכנית המנטורינג נערכת זו השנה השנייה, ושמה לנגד עיניה את העצמת התלמידים בתחומים הטכנולוגיים. המפגש בין תלמיד לבין מנטור, מעין אח גדול שנוסך בהם השראה, מעצים את תחושת המסוגלות של התלמידים ובתקווה יעודד אותם לממש את היכולת והכישרון שלהם בתחומי התכנות ומדעי המחשב גם בבחירות העתידיות בחייהם.

בתוכנית משתתפים השנה כ- 30 מנטורים ו- 113 תלמידים, כשליש מתוכם בנות; בתי הספר שלוקחים חלק בתוכנית פרושים ברחבי הארץ - מקיבוץ דפנה שבצפון ועד לעומר שבדרום; שתי קבוצות משתייכות למגזר הערבי ובשתיהן תלמידות בלבד, וקבוצה אחת המשתייכת למגזר הדתי.

בין הפרויקטים שהוצגו: מגוון משחקי מחשב ומשחקים אינטארקטיבים, אוסף משחקים בנושא "פוטנציאל גנטי", אתרי מידע שונים, המלצות לטיול בעזרת ChatGPT והצגתן ב- GoogleMap.

בנוסף, השנה השקענו מאמץ רב לערב בתוכנית שחקני חיזוק נוספים וחשובים לאין שיעור - המורים. כבר מתחילת התוכנית ליוו המורים באופן אקטיבי את התהליך ווידאו כי המפגשים בין התלמידים למנטורים מתקיימים כסדרם. לתפקיד זה הייתה חשיבות רבה ב"החזקה" של הקבוצות השונות וביכולת לצלוח אתגרים שצצו בדרך. כך, תוכנית המנטורינג נחלה הצלחה תודות למשולש הכוחות שפעלו בה יחד: מנטורים-מורים-תלמידים, ואנו שמחים מאוד על ההשתתפות הפעילה של המורים השנה.

סיפורים מרגשים וסגירת מעגל

מעבר לתוצר הסופי, הפן הייחודי של התוכנית ניכר בסיפורים הקטנים המרכיבים אותה. פסיפס מרגש של אנקדוטות, רגעים אנושיים שמתלכדים יחד.

לדוגמה:

המנטור דמיטרי הופתע לגלות כי המורה רם, שמלמד את קבוצת התלמידים בתיכון מקיף עומר ומלווה את הקבוצה בתוכנית, הוא גם המורה שלו למדעי המחשב מתקופת התיכון. השניים התרגשו להיפגש שוב אחרי שנים, והגאווה שחש המורה רם מול ההצלחה המקצועית של תלמידו שבגר - ניכרה בקולו.
סיפור מפתיע נוסף הוא זה של המנטור רביע, שבמקרה צוות כמנטור באותו בית ספר בו הוא למד בנערותו - חטיבת הביניים בוקעאתא. מדובר בבית ספר שבו אין לימודי מדעי המחשב מוסדרים כחלק מתוכנית הלימודים, ורביע התנדב ללמד את הקבוצה, המורכבת מבנות בלבד, את הבסיס בתכנות. זוהי החלטה מעוררת השראה, שכן לא מצופה ממנטורים ללמד את החומר, ואילו רביע הבהיר כי עבורו יש חשיבות אישית מיוחדת להצלחת התלמידות, משום שהוא זוכר את עצמו כנער באותו בית ספר בדיוק. למרות הקשיים בדרך, הקבוצה נמצאת בעיצומה של עבודה על התוצר לאירוע הסיום.
בקבוצה אחרת, תלמידים לימדו את עצמם שפת פייטון דרך מדריך ביוטיוב, ובסיוע מודלים של AI - ומצאו פתרונות יצירתיים לקושי.
באחת הקבוצות המורה הוא לא אחר מאבא של אחד התלמידים, שעושה את תפקידו בהתנדבות ומסייע לרתום את חברי הקבוצה לעבודה.
מה עוד הספקנו השנה? דוד קדוש, מהנדס בגוגל, העביר הרצאת העשרה בנושא AI למורים המשתתפים בתוכנית. כמו כן התמודדנו עם חסמים - גם של תלמידים, גם של מורים ואפילו של המנטורים (מתברר שלא תמיד פשוט להבין את הדרך ללבם של התלמידים ולדבר את שפתם).

התרשמנו במיוחד מהמוטיבציה ומהתגייסות של כל אחת מצלעות המשולש להצלחת התוכנית. לתחושתנו, השנה יצרנו את "משולש הזהב" - מנטורים-מורים-תלמידים, ואנחנו סקרנים לראות לאילו מחוזות תוכל לצמוח התוכנית בשנים הבאות. ​