מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חדשנות וטכנולוגיה
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

הייטקלאס - תובנות מחצית א' תשפ"ג

share
שתפו עמוד:
הייטקלאס - תובנות מחצית א' תשפ"ג

תלמידים

כזכור, ביולי 2022, תכנית הייטקלאס יצאה לדרך, עם השתלמות מורים מקיפה. מטרת התכנית - להקנות לכלל תלמידי ישראל (ולא רק לקבוצות נבחרות) מיומנויות "הייטק", קרוא וכתוב של עולם הדיגיטל, להפוך אותם למשתתפים פעילים בסביבת עתירת דיגיטל, תוכנה ומידע.

עם תחילת הלימודים החלנו ביישום בתכנית בבתי הספר בכ-100 בתי ספר וב-450 כיתות (בפריפריה), לאחר שבקיץ השתלמו מורי הייטקלאס הראשונים בהשתלמות הראשונה, במסגרתה למדנו את הפדגוגיה החדשה ונחשפנו לסביבת Makecode ולכרטיס ה Microbit באמצעותם למדנו את עקרונות החשיבה המחשובית ויסודות התכנות.

בימים אלו אנו מקיימים את ההשתלמות המשלימה בשלומי ובבית-יציב, במסגרתה אנו מחזקים את הידע הלוגי של המורים, ומשלבים למידה חווייתית באמצעות חיישנים המשתלבים עם כרטיס ה Microbit.

התובנה המרכזית שלנו עד כה – הייטקלאס היא שינוי. שינוי בשיטות הלמידה, שינוי באמצעי הלמידה, שינוי בתוכן הלמידה, שינוי בתפקיד המורה. היכולת להצליח בשינוי טמונה בקשב ניהולי וארגוני, ביכולת להשתנות ולהסתגל תוך כדי תנועה ובאורך רוח.

מסקנות נוספות:

  1. מורים – כחלק מדרישות הפיילוט דרשנו כי כל בי"ס יבחר לפחות שני מורים מתוך צוות המורים בבית הספר. בתי ספר אשר גייסו מורה מבחוץ או שיש להם מורה אחד בתכנית – מתקשים להצליח. צוות של מורים (התומכים זה את זה), מתוך בית הספר (בעלי היכרות עם רוח בית הספר, עם התלמידים ועם צוות המורים), היודעים להחזיק כיתה ופתוחים לפדגוגיה שונה וללמידה אישית – מרכיב משמעותי בהצלחה.
  2. ניהול – מנהל בית הספר גם הוא מרכיב משמעותי בהצלחה. ביכולתו ובסמכותו לייצר פתרונות יצירתיים לאתגרים שמתגלים תוך כדי למידה.
  3. מיומנויות – פדגוגיה מוכוונת מיומנויות שונה מפדגוגיה מוכוונת ידע. היא דורשת תרגול והתנסות של המורה ושל התלמידים. השבועות הראשונים לא פשוטים, אך ככל שמתקדמים גם למורה ולגם לתלמידים הרבה יותר פשוט וטריוויאלי. מחמם את הלב לראות מורות ומורים אשר מאמצים את הגישה שהבאנו בהייטקלאס למקצועות המקור שלהם.
  4. חוויה – הגם שהמטרה שלנו היא למידה ולא רק FUN, אין ספק כי חוויית למידה משפיעה על איכות הלמידה. בחודש הקרוב יגיעו לבתי הספר מיקרוביטים ולאחר מכן חיישנים ורובוטים, שיאפשרו לתלמידים ליזום וליצור מוצרים ופתרונות שונים ומגוונים.
  5. גודל כיתה – בכוונת מכוון בחרנו ללמד בכיתות האורגניות, הכיתות הגדולות. גילינו כי אכן מורכב עד כדי בלתי אפשר ללמוד עם מחשב בקבוצות כה גדולות, אך בה בעת גילינו כי ברוב מוחלט של בתי הספר אין סיבה ללמד בחצאי כיתות, ניתן ללמוד אפקטיבית בקבוצות של 20-26 תלמידים (ובלבד שהיקף המחשבים הולם).
  6. תשתיות מחשוב – ברוב בתי הספר שאליהם הגענו היקף המחשבים ויציבות האינטרנט הם ברמה בינונית ונמוכה. לצערנו, זה המצב בבתי הספר וקצב ההתקדמות איננו הולם את המאה ה 21. לשמחתנו, בתי ספר שבחרו בהייטקלאס מאיצים הקמת מעבדות מחשבים (או הצטיידות בעגלות מחשבים), מהלך שיועיל לבית הספר ללא קשר להייטקלאס.

מה צפוי להמשך:

  1. התארגנות לשנת תשפ"ד (קול קורא, עבודה עם רשויות, פיתוח תוכן בתחום הבינה המלאכותית)
  2. הערכה ומדידה
  3. גיוס מורי מורים (לטובת השתלמויות המורים)
  4. גיוס מדריכי מורים (לליווי לכל אורך השנה)

נמשיך לעדכן...

תמונות מהשטח