מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מִנהל החינוך הטכנולוגי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

השתלמות עבודת צוות תפיסת ה-I בבית יציב

share
שתפו עמוד:
השתלמות עבודת צוות תפיסת ה-I בבית יציב

"הרוצה להחכים ידרים"... נציגי מינהל החינוך הטכנולוגי נסעו לב"ש להשתלמות מגבשת ומעשירה בנושא אחד מעקרונות תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות - מיומנות עבודת צוות, יצירת קבוצות ושיתופיות בקרב מורים ותלמידים

  • אנשי סגל יושב מסביב שולחנות
  • מורה עומדת ומלמדת בכיתה

נציגי מינהל החינוך הטכנולוגי וצוות תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות - מוהנא פארס, סמנכ"ל ומנהל מינהל החינוך הטכנולוגי, ד"ר אהרון שחר מנהל אגף החינוך הטכנולוגי, יעל גרינשפון - מנהלת תחום ניהול ידע ומנהלת תפיסת ה-I, פז וישנר - מלווה פדגוגית של תפיסת ה-I, המפמ"רים של המגמות הטכנולוגיות ונציגיהם מהשטח, התכנסו למשך יומיים (30-31.10) במכללת בית יציב. במהלכם הם שמעו מרצים בכירים המתמחים בעבודה שיתופית-צוותית, קיימו דיונים ארוכים בנושא והחלו בבניית מחוון בנושא עבודת צוות אצל תלמידים.

השתלמות נפתחה עם דבריה של ד"ר מאיה לוגסי, אשר תיארה בתיאור החשיבות של התאמת העולם הטכנולוגי לעולם החינוך והכשרת הבוגרים לחיים האמיתיים. היא תיארה בהרחבה את בית יציב - קמפוס גדול של 50 דונם, כולל מוזיאון המדע, בית ספר מעוף למחוננים ומצטיינים, 40 כיתות לימוד, חדרים ל-200 משתלמים בנושאי חינוך משמעותיים. הסיפור המשפחתי והקשר האישי שלה לחינוך המיוחד מהווה פתח לשיתוף פעולה עם מינהל חינוך טכנולוגי.

מוהנא פארס הדגיש את החשיבות והמהות של צוות בין תחומי, ככלי אסטרטגי המאפשר להתמודד עם בעיות וכלים מורכבים, וכן הוסיף כי למידה בין תחומית היא לא רק מבנה אחד ובבית ספר ניתן ליצור חיבורים בהתאם למארג הקיים. מוהנא ציין כי לצד המיומנויות שהן חלק בלתי נפרד מהקבוצות, יש לשים דגש על הגיוון האנושי בקבוצות, שכן ריבוי כישורים וזוויות ראייה שונות, הן המפתח למציאת פתרונות. וכי נושא המדידה והערכה הוא מאתגר במיוחד לאור משבר הקורונה בשנים האחרונות.
"תפיסת ה-I כתפיסה חדשנית שתומכת במה שהיה קיים עד כה. תפקידנו להסדיר את כל מה שקיים בקווים מרוכזים".

ד"ר אהרון שחר דיבר על המפמר"ים כמי שמובילים את החדשנות, את היצירתיות וכמי שבאופן קבוע מפתח את שיטות העבודה ומוביל את התלמידים לחשיבה שונה.

  • מוהנא ושני אנשים מרצים בכיתה
  • מורים ישובים בכיתה

מורה מראה מיצג של I

יעל גרינשפון הציגה את 3 עקרונות התפיסה: מעורבות חברתית, כלי ידע ללימוד עצמי לפתיוח מיומנויות ושיתופיות ועבודת הצוות כהכשרה לחיים האמיתיים. על מנת להמחיש את השגת המטרות, הציגה יעל דוגמאות לקורות חיים של בוגר ה-I בצורה שתציג עבור המעסיקים, נציגי האקדמיה וצה"ל פירוט על הבוגר לפי ערכים, מיומנויות וידע לסוגיו. "התנהלות בצוות מאפשרת ליצור ולשמר מערכות יחסים חיוביות ומתגמלות במגוון רחב של הקשרים ויכולת לשתף פעולה, תוך כדי שמירה על ההתמחות של כל תלמיד בתחומו".

עינת קריצ'מן - מפמר"ית מגמות העיצוב ,הציגה את מודל הג'אם טק ככלי לחיבור ושיתופיות בין קבוצות ובין מגמות שונות בתוך בית הספר. ונציגים מתיכונים שונים הרחיבו על הנושא וסיפרו איך יוצרים נבחרת ג'אם טק על ידי תחושת מחויבות ושייכות לנבחרת, והמעורבות החברתית שבאה לידי ביטוי בהפקת תוצרים שפותרים בעיות אמיתיות שעולות מהשטח ומחיי היום יום של התלמידים.

מרצה מעבירה מצגת בכיתה

ד"ר חפצי זוהר - יו"ר ועדת חינוך בעיריית ב"ש, דיברה באופן מלא השראה על התמצאות בתנאי אי ודאות בדגש על כך שמצוינות ומימוניות נמצאים בכל תלמיד ותלמידה ברמה הכי בסיסית ועלינו לתת את הכלים ולחזק את התלמידים. ובנוסף, עלינו לבחון את המציאות המשתנה בהיבט של התבונות - חדשנות- השתנות- מצוינות.

מרצה בכיתה

ד"ר אורנה ברי - דירקטורית בתחום הענן בחברת גוגל, שיתפה אותנו על עבודת הצוות בגוגל, על הכלים השיתופיים שגוגל מספקת וההתאמות למערכות שונות, על השיח המכבד ועל שימוש בשפה גם בסביבה עם אנשים חסרי ידע טכנולוגי ועל החופש האישי שיש לכל אחד לצד השיתופיות כקבוצה עובדים מאוד גדולה.

מרצה בכיתה

אמה מטייב - רכזת מגמת הנדסת מערכות, הציגה מחוון מדידה והערכה, אותו בנה ד"ר ירון דופלט מפמ"ר המגמה. ובנוסף היא פירטה את הכלים להתניית המיומנות, שיטות המדידה וההערכה וכו'. וכן התקיים דיון בשימוש במחוון בהקשר של עבודת צוות.

סיימנו את היום הראשון בסיור מעשיר ומהנה בעיר העתיקה של באר שבע לאורך ציר הזמן. איציק המדריך הפליא בידע מפורט על 4 תקופות ההיסטוריה של העיר: מקראית, עות'מנית, בריטית וארץ ישראלית מקום המדינה.

ליד הבאר העמוקה ביותר בעיר, שמענו שבאר שבע היא עיר של שלום ודו-קיום: כאן, במקום הזה ממש נחתם הסכם השלום הראשון בין המלך אבימלך לבין אברהם אבינו. לקראת הביקור של אנואר אלסאדאת ב-1977 בישראל, הוא התעקש להגיע לבאר שבע, למקום שבו נחתם הסכם השלום עם איחוד האמירויות שנחתם לפני שנתיים נקרא "הסכם אברהם" מתוך חשיבות להסכם זה. ריגש אותנו לבקר בעיר ביום שחרורה מהאימפריה העותמנית - 31 באוקטובר!

  • צוות חינוכי בפעילות באוויר הפתוח
  • באר

היום השני נפתח בסדנא מעניינת ומלא הומור ותובנות עם אלעד אבידן, מנכ''ל ומייסד חברת הסדנאות Man&Mind - המתמחה בהקמת קבוצות. והוא דיבר על מיומנויות הקשבה, אבחון אישיותי על פי מודל אדיג'ס, יצירת שפה משותפת ועוד.

מוהנא פארס סיכם את ההשתלמות ואמר: "הצלחנו ליצור חיבור ושיח אינטלקטואלי מכבד ברמה גבוהה ומעניינת, תפיסת ה-I שתתחיל כפיילוט השנה, מתגבשת ואנו נמשיך לדייק אותה כל הזמן. כאנשי חינוך טכנולוגי עלינו לזכור שישנו מתח בין הידע הדיסציפלינרי לבין המיומנויות, אשר מתבססות על הידע והלמידה והשפה השיתופית שאנו יוצרים לשפה מנהלית שתוטמע באופן הדרגתי גם בפן הביצועיסטי.

*המיומנויות הן הפלטפורמה של הידע. אי אפשר להקנות, להטמיע ולתרגל מיומנויות ללא ידע / תוכן בתחום מסוים". לכן הקניית המיומנות של עבודת הצוות צריכה להשתלב בכל אחת מהמגמות ועל פי התוכן שלה. ​