מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מִנהל החינוך הטכנולוגי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

השתלמות מפמ"רים בנושא אתיקה, מוסר וטכנולוגיה

share
שתפו עמוד:
השתלמות מפמ"רים בנושא אתיקה, מוסר וטכנולוגיה

דילמות אתיות בתקופת השואה בהיבט טכנולוגי, הערכה עצמית והערכת עמיתים בתהליך בניית פרויקטים טכנולוגיים, בינה מלאכותית בהוראה והגשת עבודות באמצעות ChatGPt, הם רק חלק מהנושאים שנידונו בהשתלמות המפמרי"ים השנתית בשלומי.

נציגי מינהל החינוך הטכנולוגי, התכנסו ב-9.7.23, למשך שלושה ימים לטובת השתלמות בנושא אתיקה ומוסר בטכנולוגיה - לצד ההרצאות המעשירות והדיונים הארוכים, התגבשנו ונהנינו מזמן איכות, טיולים ובעיקר המון חומר למחשבה לקראת שנה"ל הבאה.

אתיקה, שואה וטכנולוגיה

מוהנא פארס, סמנכ"ל ומנהל מינהל החינוך הטכנולוגי, פתח את ההשתלמות ואמר: "יש לנו המון משימות ומחויבות עצומה, יחד עם זאת אנחנו צריכים לדעת לנהל את הדברים באופן כזה שאנו מפנים זמן למפגשים חברתיים יצירת שותפויות וכו', אין סתירה בין הדברים. בחודשים האחרונים עסקנו במיומנויות למידה חברתית, עבודה בקבוצות וכד' ובקרוב ניישם את הדברים גם בפן הטכנולוגי.

בסופו של דבר, הטכנולוגיה באה במטרה להקל עלינו ולא לסבך אותנו וגם בכל הקשור לנושא הבינה המלאכותית אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו מאמצים פרדיגמה חדשה באופן פרקטי תוך כדי חשיבה לוגית ויצירתית. אנחנו נדון בימים הקרובים בנושא של אתיקה ומוסר בהקשר של טכנולוגיות, הנושא האתי קשור לתרבות ולרוח ולטכנולוגיה והנושא ערכי צריך להיות נוכח בהוראת למידה טכנולוגית.

מוהנא פארס

ד"ר אהרון שחר, מנהל אגף החינוך הטכנולוגי, דיבר על סוגי אתיקה שונים וציין את האתיקה של האדם עצמו, הרי ברגע שהוא משתמש בטכנולוגיה- מה קורה עם האתיקה של האדם איפה הפרטיות של האדם, המידע שאנחנו נחשפים אליו, המידע שאנו מפיצים ברשת. תחום נוסף זה אתיקה בראי התפתחות הטכנולוגית, האם לשחרר מהר את הטכנולוגיה לעולם, כיצד זה ישפיע על כוחות השוק, האם זה יפגע באנשים, יחליף מקומות עבודה, ישנה את השוק הכלכלי ונושא נוסף זה שיבוטים והעתקות בעידן הטכנולוגי וכו'.

ד"ר אהרון שחר

יעל גרינשפון, מנהלת תחום ניהול ידע ומנהלת תפיסת ה-I למגמות הטכנולוגיות סיכמה את ההיערכות לקראת פיילוט התפיסה בבתי הספר ועדכנה בכל היבטי התפיסה מה נעשה: מידע על התפיסה, ליווי מחקרי, הקמת פלטפורמות טכנולוגיות לליווי התפיסה, שיתופי פעולה עם תכניות במינהל ועם גורמים חיצוניים, פיתוח תוכן דיגיטלי, פיתוח מקצועי, מערך שיווק ופרסום, ועוד.
בכל אחד ממפגשי תפיסת ה-I שהתקיימו השנה הנגישה יעל את העדכונים בצורה אחרת - סרטון, נאום מעלית דיגיטלי, ערכה דיגיטלית למנהלי בתי הספר, חידון זיכרון ועוד. הפעם הציגה יעל את העדכונים במלבנים עם קישורים לכל המסמכים, המצגות והסרטונים.

יעל גרינשפון

רועי זאבי, ראש מדור השתלמויות מורים במחלקה להכשרת מורים בישראל, יד ושם. רועי אמר שאנחנו טוענים ביד ושם שאחת הדרכים להפוך את השואה למדוברת יותר היא לדבר על הפן הערכי בשיח הטכנולוגי, השואה היא רב גונית וניתן לדבר שעות על אתיקה, מוסר שואה ומלחמה. הדיון הזה הופך מעניין וניתן להסיק משמעות כאשר יש בין תחומיות בשואה. למעשה כל מפגש בנושא זיכרון השואה עוסק בשיח חינוכי ערכי. קיימת האפשרות שזיכרון השואה יפיק שיח רב תחומי בתחומי דעת רבים וניתן לדון בו מזוויות שונות גם בהקשר של מגמות טכנולוגיות. בהמשך קיימנו מקרה בוחן - גבולות אתיים פוגשים חינוך טכנולוגי ודנו בשאלה מהותית והיא - מדוע אנחנו נוטים לקשור בין קדמה מדעית טכנולוגית לבין התפתחות מוסרית ערכית? לא בטוח שיצאנו עם תשובות מוחלטות אבל בטוח שיצאנו עם עוד כמה סימני שאלה.

רועי זאבי

לאחר מכן מוהנא פארס, סמנכ"ל ומנהל מינהל החינוך הטכנולוגי הביא לדיון את נושא האתיקה המוסר בהיבט היסטורי-טכנולוגי, העלה הרבה מאוד שאלות בנושאי אתיקה אצל אוכלוסיות ודתות שונות בעולם, הדיון הסתיים בהסכמה שעלינו למצוא דרך להטמיע את האתיקה והמוסר בדיסציפלינות של המגמות הטכנולוגיות.

מוהנא פארס​

ד"ר ירון דופלט, מפמ"ר מגמות הנדסת מכונות, מערכות ייצור ממוחשבות ומערכות ימיות, הציג ITED - סיפר על התהליך המקצועי שלו, על חייו האישיים, ההתנסות המקצועית והאקדמית בחו"ל, הציג מכתבי תודה מתלמידים ושיתף את האני מאמין שלו בתחום החינוך כמפמ"ר מגמה ודיבר על החשיבות הרבה של שיח פתוח מול התלמידים ועל האופן בו צריכים להעריך אותם וכו'.

ד"ר ירון דופלט

סיימנו את היום בערב משותף עם פעילות מגבשת, אישית ומשעשעת בה שיתפנו אחד את השני בתמונות ילדות וקיימנו חידון טריוויה ספורטיבי על מנהל החינוך הטכנולוגי ועל המגמות הטכנולוגיות.​

אתיקה ובינה מלאכותית בחינוך הטכנולוגי

את היום השני להשתלמות פתחנו עם ד"ר עמיר גפן - מנהל מעבדה לבינה מלאכותית בחינוך באגף מו"פ של משרד החינוך. ביחד עם עמיר, דנו במשך שעות ארוכות בנושא הרחב של אתיקה בעידן הבינה המלאכותית, הן בהיבט החינוכי והן בהיבט הטכנולוגי. דיברנו על הטיות ואפליות אלגוריתמיות, על יצירת שוויון הזדמנויות, על זכויות יוצרים וקניין רוחני, על תהליך הלמידה של התלמיד בזמן השימוש בבינה מלאכותית, וכמובן התייחסנו ליתרונות והחסרונות בתחום.

המפמרי"ים שיתפו את הניסיון שלהם עם התוכנות החדשות וסיפרו כיצד התלמידים שלהם מגישים עבודות באמצעות צ'אט GPT וכיצד הם משתמשים בכלים השונים לחקור את התחומים שלהם. בסוף הדיון, יצאנו עם תובנות רבות על ההיבטים האתיים הנגזרים מהבינה המלאכותית ועל האתגרים וההזדמנויות שהיא מביאה עימה למערכת החינוך בכלל ולחינוך הטכנולוגי בפרט.

אח"כ רונית נחמיה, מפמ"רית מגמת מידע ונתונים הציגה ITED - סיפרה לנו על משפחתה, חייה האישיים ועל הדרך החינוכית שלה והרחיבה על הפעילויות הרבות בהן היא עוסקת, הגופים והעמותות החינוכיות בהם היא מתנדבת ועוד.

מייד לאחר ארוחת הצהריים יצאנו לסיור ביישוב המסקרן פקיעין עם המדריך ג'מאל עבאס, שמענו על ההיסטוריה המרשימה של היישוב ועל המסורת הדרוזית, סיירנו בין נקודות הציון החשובות, ביקרנו בבית הכנסת העתיק שנבנה ע"י משפחת זנאתי, המשפחה היהודית היחידה שנמצאת ביישוב, אשר רובו המכריע דרוזי. טעמנו קצת אוכל טעים ונחנו תחת עץ התות המפורסם.

לסיכום, יצאנו עם המון כלים, לא מעט מחשבות ותהיות וכמובן התנענו את נושא בינה המלאכותית במינהל החינוך הטכנלוגי באופן פרקטי, וכמובן התגבשנו, נהנינו וצחקנו.

תודה רבה לכל המשתתפים והמארגנים.