מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מִנהל החינוך הטכנולוגי
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

כנס ג'אם טק - למידה בינתחומית בחינוך הטכנולוגי

share
שתפו עמוד:
כנס ג'אם טק - למידה בינתחומית בחינוך הטכנולוגי

איתור התקפת סייבר בלייזר, פרויקט שמתריע בזמן אמת על שריפות ביער, חניון חכם, פרויקטים ייחודיים ללמידה חוויתית, ועוד תוצרים מרשימים שנעשו כולם בעבודת צוות, רב תחומיות ושיתוף פעולה, אלו הם רק חלק מהפתרונות החדשניים שהציגו התלמידים בפרויקטי הגמר שלהם בכנס ג'אם טק בבית חיל האוויר בהרצליה.

תוכנית ג'אם טק החלה כניסוי חלוץ לפיתוח מודל למידה המשלב שתיים-שלוש מגמות טכנולוגיות. המטרה היא לאפשר לתלמידי מגמות טכנולוגיות, להתנסות בתכנון מוצרים לרווחת האדם, תוך עבודה בצוות רב תחומי דרך יישום מתודולוגיות של חשיבה עיצובית (Design Thinking), במסגרת עבודת גמר במקצוע ההתמחות בחינוך הטכנולוגי. כל אחד מחברי הצוות תורם לתהליך את תחום הידע שלו ונבחן על חלקו בפיתוח בידי בוחן מתחום הידע. בשנת הלימודים תשע"ט, ניגשו בפעם הראשונה תלמידים משבעה בתי ספר לבגרות בין תחומית במסגרת זו.

פיתוח מוצרים לרווחת האדם

בכנס שנערך ב- 7.6.23 בבית חיל האוויר בהרצליה תלמידי המגמות הטכנולוגיות - הנדסת אלקטרוניקה, הנדסת מחשבים, מדעית הנדסית, מכטרוניקה ועיצוב, הציגו את התוצרים, והתקיים פאנל בהשתתפות אורחים ממערכת החינוך ותעשיית ההייטק והאקדמיה בארץ.

בתחילת הכנס התלמידים הציגו לכלל האורחים 22 פרויקטים טכנולוגיים, מתקדמים ויצירתיים מאוד. הם הדגימו, הסבירו, הראו סרטונים ושיתפו בחוויה האישית שלהם. הרעיונות לפרויקטים, כך מספרים התלמידים הגיעו מכל מיני מקומות, חלקם מתוך צורך כיתתי או חברתי, חלקם הגיעו מהמורה, והתלמידים פיתחו את הנושא. לצד היצירתיות וההשקעה, נעשתה עבודת צוות ותהליך העבודה כלל פתרון בעיות מורכבות, יצירת אינטגרציה בין מערכות, עבודת מחקר, פיתוח מוצר ועוד. כמו כן נושא הרב תחומיות בא לידי ביטוי, כאשר תלמידים ממס' מגמות שונות עובדים יחד על מוצר ומכינים פרויקט שיש לו כבר אבטיפוס, מנגנון שעובד, אתר אינטרנט לשיווק וכו'.

פרויקטים כגון:

  • מערכת ניקוש מתקדמת לזיהוי מיקום הכבד בגוף האדם המקטינה את התלות ברופאים ומאפשרת מעקב ועיבוד נתונים
  • מערכת אוטומטית לחלוקת תוספי תזונה לילדים במטרה לעודד אכילה בריאה ואיזון תזונתי
  • מתקן ביתי המאפשר התמודדות עם התקף חרדה
  • חממה אוטומטית שאוגרת מי גשמים, חוסכת מים ומזהה צורך בהשקיה
  • שולחן חכם המאפשר למידה חוויתית
  • כיסא חכם לאנשים עם מוגבלות מוטורית ועוד

    כל הטכנולוגיות הללו נותנים מענה לאוכלוסיות שונות, מציעים פתרונות ירוקים-וחקלאיים, רפואיים ובסופו של דבר הם יכולים להשפיע ולשפר את איכות החיים של כולנו בכל המישורים.

האדם הוא לומד שלם

בפתיחת הכנס, הגב' עינת קריצ'מן, מנהלת התכנית ומפמ"רית מגמות העיצוב, בירכה את המשתתפים, הציגה את צוות המטה וקיבלה את התלמידים שהציגו את הפרויקטים על הבמה.

מוהנא פארס, סמנכ"ל ומנהל מינהל החינוך הטכנולוגי, פתח ואמר כי תכנית ג'אם טק מזכירה לו שישה אנשים - שלושה שהוא מכיר ושלושה שהוא לא מכיר. "השלושה שאני לא מכיר היו אקדמאיים שעסקו במס' תחומים במקביל כמו אפלטון ולאונרדו דה וינצ'י, שהוכיחו כי תחומי הדעת השונים יכולים לחיות תחת אותה קורת גג. אין צורך בהפרדות ובפיצול התחומים, הפרדה שמתקיימת היום בפועל, בעיקר באקדמיה. השלושה שאני כן מכיר, הם תלמידים שפגשתי היום מב"ש מטבעון ומהקריות. הם לומדים במגמות שונות אבל הם עושים מה שצריך לעשות, הם מדברים אחד עם השני, משתפים ולומדים ביחד. למעשה תכנית ג'אם טק מחזירה את החינוך למקום הראוי, ללא מגירות של מקצועות. כמו שהאדם הוא שלם אחד הוא גם לומד אחד שלם ויפה לראות שהמגמות עובדות יחד על סוגיות שונות. הלמידה צריכה להיות אורגניזם אחד והג'אם טק הוא הלב הפועם של החינוך הטכנולוגי - לומדים במקשה אחת, מתרגלים ומיישמים מיומנויות חשובות כגון לומד עצמאי, עבודה בקבוצות מגוונות ופתרון בעיות מורכבות ופתוחות. זה קורה בעולם של גאם ט'ק וזה ישולב בתפיסת ה-I".

ד"ר אהרון שחר, מנהל אגף המגמות הטכנולוגיות, המשיך את רוח הדברים ואמר: "בעולם המתפתח בו גבולות מטשטשים, הצורך במומחיות בינתחומית נדרש יותר מתמיד. הפרוייקטים שלכם עולים על כל רמה, אתם הוכחתם כיצד מיישמים את המיומנויות בכל שלב ושלב. הפרויקטים שהוצגו כאן היום, עונים על מגוון צרכים, וכל פרויקט מצביע על חשיבה מקורית ומציאת פתרונות המשלבות דיסציפלינות כגון מדעי המחשב וביולוגיה ועולם ההנדסה. ובמקביל כיצד נותנים מענה לאוכלוסיות חברתיות -באמצעות חדשנות טכנולוגית.
תלמידים יקרים, לפרויקטים שלכם יש אפשרות לשנות חיים, לתרום לסביבה ולשפר את העתיד. כל הכבוד לכם וכל הכבוד למורים שלצד הידע, עודדו אתכם לפרוץ גבולות, לחשוב מחוץ לקופסא וליוו אתכם בתהליך. העולם זקוק לחדשנות שלכם כדי ליצור עתיד טוב יותר. זיכרו, הכישורים שרכשתם נותנים לכם כלים להתמודד עם האתגרים בחייכם, אל תפסיקו להמשיך ללמוד ולאתגר את עצמכם".​

שיתופי פעולה, ערכים, ידע ומיומנויות

לאחר דברי הפתיחה, כמה מהתלמידים הציגו את הפרויקטים שלהם על הבמה וסיפרו על התהליך כולו ומייד אחר כך התקיים פאנל בהשתתפות מוהנא פארס - סמנכ"ל ומנהל מינהל החינוך הטכנולוגי, ד"ר רונית אשכנזי - סמנכ"לית רשת עמל לפדגוגיה ומו"פ ומורן צור - מובילת מוצר WIX חינוך, מהנדסת תוכנה, חוקרת ויוצרת.

המסקנות העיקריות שעלו הן:

  • צריך לזכור שלפני הכל אנחנו אנשי חינוך ועלינו לדאוג כי לצד המימונויות והידע, אנחנו מחנכים לערכים, ועלינו לשאוף שהתלמידים ייצאו בוגרים אחראים לסביבה ולחברה. כל אלו מתרכזים לפרויקט הסופי שהתלמידים מכינים ובסופו של דבר הערכים הידע והמיומנויות הם חלק מתפיסת ה-I
  • חשוב לחזק את שיתופי הפעולה בין המורים, בין המגמות ובין התלמידים
  • אנחנו משקיעים המון בתלמידים ונתנים להם כלים, עלינו לדאוג לפן הקהילתי
  • הבינתחומיות חשובה מאוד לעתיד הבוגרים, חשוב להגיע עם מימוניות גבוהות, בעולם של היום זה יותר חשוב מהידע וזה מה שמכריע
  • היכולת לראות את האחר, לעבוד בקבוצה וכו' לצד חשיבה עצמאית, תשוקה, ראייה רחבת אופקים ופיתוח לומד עצמאי - הם כלים נדרשים בתעשייה
  • חשוב לדאוג שהלמידה תהיה מסקרנת מעניינת ומאתגרת, לימוד נעשה מתוך חדווה הנאה וסקרנות, וחשוב לשתף פעולה זה מה שמוביל להצלחות
  • אנחנו צריכים לשנות כלי מדידה והערכה ע"י בחינת פרויקטים ותוצרים סופיים שבוחנים ידע, מיומנויות וערכים

בסיום הדגיש מוהנא כי המיומנויות עליהן מנהל החינוך הטכנולוגי לא מוותר הם:

  1. מוטיבציה וסקרנות - לא משנה מה לומדים התלמידים
  2. תפיסה, ראייה ורגישות חברתית של כל בוגרי מערכת החינוך

בתום הכנס בתי הספר והתלמידים קיבלו תעודות הערכה על הפרויקטים.

תודה גדולה לכל המשתתפים, האורחים ומארגני הכנס.