מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל חדשנות וטכנולוגיה
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

​השתלמות תוכנית הייטקלאס 24-27 ביולי 2022

share
שתפו עמוד:
​השתלמות תוכנית הייטקלאס 24-27 ביולי 2022

אנשים עם מחשבים בשולחן

תכנית הייטקלאס יוצאת לדרך

מאת: יניב אוסי - מנהל תוכנית הייטקלאס

מכירים את זה שאתם עובדים על משהו ענק, אך משום שהוא כה מורכב ועתיר סיכונים, אפילו אתם המומים כשזה מצליח?
קחו לכם כמה דקות לשמוע על קסם שיקרה השנה ל 17,000 תלמידים.

לפני שמונה חודשים התחלתי לעבוד במשרד החינוך ביחד עם משרד המדע על תכנית הייטקלאס (אנחנו לא מסלילים להייטק...).

לאחר עבודת עומק, בשיתוף פעולה עם שיתופים, ביחד עם מגזר שלישי ותעשייה, גיבשנו *תכנית עומק רציפה* מגן ילדים ועד כיתה ט' *לכל תלמידי ישראל* (ולא רק ל"מצוינים").
באחריות - אין תכנית כזו - לא בעומק ולא ברצף. הפער הגדול הוא בחטיבות הביניים.

היעד שלנו – הייטקלאס תהפוך למקצוע חובה חדש, לפחות בחטיבות ביניים, החל משנת תשפ"ה.

הדרך אל היעד – פיילוט "קטנטן" – 135 בתי ספר, 600 כיתות, כ 17,000 תלמידים, בעיקר בפריפריה ובכל החברה הישראלית – יהודים, ערבים, בדואים, דרוזים, דתיים, חרדים. הפיילוט מתחיל בעוד כחודש ויימשך שנתיים.

מי הם המורים?

אין דרך להגיע ל 15,000 כיתות בחטיבות ביניים, בתכנית עומק (לפחות שעתיים בשבוע למשך שלוש שנים) אלא באמצעות *מורים מתוך מערכת החינוך*, ומי שמכיר את המערכת, יודע שמורים לתחומי המחשוב והתוכנה בחטיבות ביניים – אין כמעט כלל. אתגר.

41 מורות ומורים, 33 מהם אינם מתחום מדעי המחשב (ארבעה ממקצוע הומאני), סיימו ב- 26.7, את ההשתלמות הראשונה של הייטקלאס.

שלושה ימים מאווווד עצימים, כולל יום שבו מתחילים ב 8:30 ומסיימים בהאקאתון המתקיים בחברת הייטק ונמשך עד 22:00.

"מהו הקסם?"

  1. כולם מדברים על פדגוגיה רלוונטית, אנחנו עשינו! *לכל אורך ההשתלמות* המורים למדו *בדיוק באופן שבו הם ילמדו*. למידת חקר, שאילת שאלות, חיפוש תשובות, התבוננות, עבודה בצוותים ובקבוצות. כמה רעש היה בכיתה. רעש של למידה.
    80% מהמורים אמרו שהפדגוגיה שלנו שונה מהותית מהדרך בה הם מלמדים, וכולם ציינו כי יאמצו את הפדגוגיה הזו.
  2. תשוקה ולהט למקצוע – קל לא היה. היו אפילו רגעי תסכול. אך כאשר מתגברים על הכשלונות (easier said than done), מגלים כי האתגרים שהמקצוע מזמן הם אדירים. לא פלא שהם לא רצו לצאת להפסקות...
    95% מהמורים שמחים *מאוד* על הצטרפותם לתכנית!
  3. לאחר 24 שעות בלבד של למידה, מורים שהגיעו ללא רקע במדעי המחשב, יצאו עם המון ידע, ובעיקר עם מסוגלות גבוהה לעמוד בכיתה. התלמידים שלהם ילמדו מהר מאוד פתרון בעיות, חשיבה מחשובית, לוגיקה ותכנות.

כמה אני גאה בהם וכמה למדתי מהם.

בחודש הקרוב - 200 מורות ומורים נוספים יעברו את ההשתלמות הראשונה בתכנית.
וב- 18 החודשים הקרובים, כולם יעברוו לפחות שלוש השתלמויות נוספות.

אני לא באמת מאמין בקסמים, אני מאמין באנשים נכונים ובעבודה קשה.

תודה ל:

הפדגוגית של התכנית - חנה צימרמן-קרל, נלהבת ממורים ומדרכי ההוראה. תחום הדעת מבחינתה הוא רק האמצעי. והאהבה שהחזירו לה המורים מעידה על כמה הדרך של חנה היא הדרך הנכונה.
דיאנה זקינוב, CSM מורים, שגרמה להשתלמות להיראות כאילו היא מתקיימת כבר שנים. הכל היה מדויק, מרשים ומכובד.

המדריך המצוין גד לידרור, רק בשבוע שעבר שוחחנו איתו, וכבר ביום א' התייצב למשימה (ולמעשה לכל החודש הקרוב). המורות והמורים עפו עליו. הוא יודע את העבודה.

פהימה אל–עטאונה, מנכ"לית עמותת סיראז', אשר אירחה אותנו במתחם חברות ההייטק, סיפרה לנו את סיפורה מעורר ההשראה של העמותה ואת החשיבות בחשיפה מדויקת וממוקדת מסוגלות ותמונת עתיד לכלל התלמידים.
וכמובן למאיה מיטל לוגאסי שהגשימה את כל החלומות שלנו בהשתלמות בבית-יציב.

אינני רותם העגלה לפני הסוסים, האתגרים יהיו עוד רבים.
אך האור שבקצה המנהרה כבר נראה בבירור.

  • אישה מרצה בכנס
  • אנשים עומדים בכנס