מצדיעים לבתי הספר המצטיינים
טקס הוקרה לבתי ספר מצטיינים בשיעור זכאות לתעודת הסמכה טכנולוגית נערך ביום שני 12.6.23 במשרד החינוך בהובלת אגף מגמות מקצועיות והסמכות. לטקס החגיגי הגיעו מנהלי בתי הספר והנציגים לקבל את תעודות ההוקרה והפרחים ובעיקר חיזוקים ומוטיבציה להמשיך את העשייה הפורייה המובילה להצטיינות.
פתיחת הטקס
פנינה שויקי - מ"מ מנהל אגף מגמות מקצועיות והסמכות פתחה את הטקס: אני מתרגשת לפתוח את טקס בתי הספר המצטיינים, טקס שהפך למסורת. החינוך הטכנולוגי עבר בשנים האחרונות תהליך השבחה ושדרוג מתמשכים. הפיתוח הטכנולוגי המתקדם ללא הרף, מחייב עדכון של תכניות לימודים והוא משפיע כל כל תחום בחיינו. הטכנולוגיה הפכה לכלי עוצמתי במיוחד ליצירת חוויות למידה מיטביות. עידן הבינה המלאכותית הוא מהפכה חדשה בה גם תפקידנו החינוכי ישתנה, בדגש על המקצועות הטכנולוגיים. עלינו לדאוג לעמוד בקצב, לגלות עירנות למקצועות העתיד ולתת לתלמידנו מענה, כדי ששילובם בעולם התעסוקה יהיה יעיל ומהיר.
מידת ההישגים של החינוך הטכנולוגי החלה בשנת תשע"ז והיא עולה בכל שנה. השנה גם הוספנו קריטריון נוסף והוא מספר מינימלי של לומדים בהתמחות. אנו שואפים כי מספר תלמידי החינוך הטכנולוגי יעלה, ולכן הוספנו את הקריטריון, לצד איכות ההישגים לאורך השנים.
טכנולוגיה, בינה מלאכותית ומוסר
מוהנא פארס, סמנכ״ל ומנהל מינהל החינוך הטכנולוגי אמר: אנחנו, נציגי המטה, באנו בשבילכם היום, באנו להצדיע לכם המנהלים, המובילים את בתי הספר המצטיינים, ראיתי פה גם בתי ספר משנה שעברה, שכן ירבו המצטיינים.
למעשה בית ספר מצטיין בשיעור זכאות בחינוך הטכנולוגי מצטיין ב-3 רמות:
א. רמה טכנולוגית - טכניקה שזו תפיסה שאנחנו מלמדים אותה עכשיו בתפיסת ה-I והיא כוללת ערכים ידע ומיומנויות.
ב. רמה פדגוגית - התלמיד לומד את כל המסלול של חינוך טכנולוגי ובסופו של דבר מגיש פרויקט גמר, זה בעצם המסלול השלם.
ג. רמה מוסרית - מגמה בחינוך הטכנולוגי מקבלת הרבה תקציב וחשוב להקפיד על ניהול שקוף של התקציב ומענה מלא לתלמיד שנכנס למגמה.
החינוך הטכנולוגי צריך להיות חוד החנית בכל דבר. הבינה מלאכותית , מאז השקת צ'אט GPT מעלה את השאלה מה קורה כאשר AI פוגש חינוך? אני טוען שנולדות 3 זירות, המקבילות לרמות שציינתי:
- זירה טכנית - ניתן להעלות את מספר התלמידים הלומדים מגמה מסוימת ונעזרים ב-AI, עלינו לבחון איך מתמטיקה צריכה לבוא לידי ביטוי בתחום התכנות, כאשר המתמטיקה היא הדלק והיא הבסיס לקידום מדע כלשהו.
- זירה פדגוגית - עלינו לבחון איך AI יכול לשפר תהליכי למידה, הוראה ומדידה בחינוך טכנולוגי. יש לנו המון מידע על התלמידים ואנחנו צריכים לפתח מסד נתונים למורה ולתלמיד, אדפטציה, דאטה ופרסונליזציה הם העתיד של הבינה המלאכותית.
- זירה מסורתית - עלינו לזכור כי כמעט כל תוצר טכנולוגי התחיל למטרה טובה. גם את ה- AI מחנכים וצריך לחנך אותו למקומות שוויוניים, ללא גזענות וכו' וזה מזמן דיון פילוסופי בנושא.
תודה לכם מנהלים יקרים, תמשיכו להוביל את התלמידים, יישר כוח!
תרומתו של תלמיד החינוך הטכנולוגי
ד"ר אהרון שחר, מנהל אגף המגמות הטכנולוגיות: "אני רוצה להודות למוהנא פארס, לפנינה שוויקי ולמנהלים כמובן, אלמלא הרצון והדחיפה שלכם המנהלים, לא היינו מגיעים להישגים האלו.
ישנן 2 תיאוריות גדולות המתבוננות על המדינה והאדם:
תיאוריה אורגנית - שואלת מה הפרט תורם למדינה.
תיאוריה מכנית - שואלת מה המדינה יכולה לעשות עבור הפרט.
מדינות מערביות מסתכלות לרוב על הפרט. אנחנו בחינוך הטכנולוגי שמים את התלמיד במרכז - התלמיד מקבל פלטפורמה נהדרת כדי להכיר את עצמו, ואנו רוצים לתת לו יסודות כדי שיצא עם סט כלים לחיים האמיתיים, באקדמיה בצבא וכו'. התלמיד משתמש בכלים טכנולוגיים יומיומיים לשתף וליצור, החינוך הטכנולוגי הוא ניטרלי, וכשתלמיד לא מצליח בתחום מסוים הוא ימשיך ויתעקש ללמוד.
התלמידים שלנו מייצרים מנגנוני חשיבה שלא תמיד ניתנים למדידה, והתלמיד יוצא עם ידע איכותי במגמות. מה שמיוחד בחינוך הטכנולוגי הוא שההתמדה משתלמת ומוכיחה את עצמה, גם אם אפקט "היד הנעלמה" מופיע ופרויקט מסוים, עבודת צוות לא מצליחה, בסופו של דבר היא תצליח.
דבר נוסף, בחינוך הטכנולוגי המורה הוא אוטוריטה. תחילה הוא מעורב מאוד, אך בסוף הפרויקט המורה יודע להסביר בקווים כלליים מה הפרויקט ואם רוצים הסבר מעמיק יותר, יש לפנות לתלמיד עצמו. בסופו של דבר עלינו להגביר את החינוך הטכנולוגי , שכן הבוגרים שלנו תורמים למדינה באופן מוכח הן מכל הבחינות.
הענקת התעודות
לאחר דברי הברכה הוזמנו מנהלי בתי הספר המצטיינים לעלות לבמה ולקבל את תעודת ההוקרה ממוהנא פארס, ד"ר אהרון שחר ופנינה שויקי, כשברקע הוצגו נתוני המצטיינים!
ברשימת המצטיינים:
ארבעה בתי ספר מצטיינים 4 שנים ברציפות.
שלושה בתי ספר מצטיינים 3 שנים ברציפות
עוד בית ספר מצטיין 3 שנים
שבעה בתי ספר מצטיינים שנתיים
ועשרה בתי ספר חדשים ברשימה
סה"כ 25 בתי ספר מצטיינים מתוך אלף שלושים ושלוש בתי ספר בחינוך הטכנולוגי בתשפ"א.