מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מִנהל חדשנות וטכנולוגיה

תוכניות עבר

share
שתפו עמוד:
תוכניות עבר

התכנית הלאומית למצוינות STEM בפריפריה

בעשור האחרון משרד החינוך הוביל מס' תכניות לאומיות: התוכנית לקידום מתמטיקה 5 יח', תכנית לקידום פיסיקה, כימיה וביולוגיה וכמו כן תכנית לקידום האנגלית בכל שלבי הגיל.

כל התוכניות רשמו הצלחות משמעותיות ברמה הארצית, אך כאשר בחנו את מידת ההצלחה בישובים הפריפריאליים, נוכחנו לדעת שאכן יש התקדמות גם בפריפריה (למ"ס 1-5) אך הפערים לא הצטמצמו בין הפריפריה למרכז, ובחלק מהמקצועות הפערים אף הורחבו.

בעקבות נתונים אלה המשרד מוביל תכנית ייחודית למצוינות בפריפריה במקצועות מתמטיקה, אנגלית, פיסיקה, כימיה ומדעי המחשב. התכנית הלאומית החלה את דרכה בשנה"ל תשע"ט, ופועלת כיום ב-26 רשויות בפריסה ארצית בדרום ובצפון בפריפריה החברתית והגאוגרפית בחינוך העל יסודי ברצף השש-שנתי.

מטרת התכנית הלאומית היא קידום מצוינות בחינוך המדעי (מקצועות מתמטיקה, אנגלית, המדעים והטכנולוגיה) כמנוע לפיתוח שפה ותרבות של מצוינות, תוך צמצום פערים ומתן שוויון הזדמנויות לתלמידים ותלמידות בחברה הישראלית לגווניה.

    • מחוז צפון (16 רשויות) – בועיינא-נוג'ידאת, בית שאן, בענה, חצור, טבריה, טמרה, כפר מנדא, מג'אר, מג'ד אל-כרום, מגדל העמק, משהד, עכו, עפולה, צפת, קרית שמונה ושפרעם.
    • מחוז דרום (10 רשויות) – אופקים, דימונה, חורה, כסייפה, נתיבות, ערד, קרית גת, קרית מלאכי, שגב שלום ושדרות.
  • הציר המנטלי הוא מכלול העמדות, התפיסות, הערכים, דפוסי החשיבה והמוטיבציות של תלמידים, המשפיעים על התנהגויות הלמידה ועל הסיכויים להשיג מטרות לימודיות. התנהגויות וסיכויים אלו מושפעים ממרכיבי הציר המנטלי של כלל הסוכנים המשפיעים על התלמידים: מורים וכלל צוות בית ספרי, הורים וקהילה.

תוכנית ממשק המיומנויות במקצועות המתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה (STEM)

התובנה שהתבססה בשנים האחרונות בנושאי חינוך, על כל מרכיביו, החל מגיל הרך ועד לאקדמיה, היא שלא די בהקניית ידע ויש צורך בעידן המודרני להקנות גם מיומנויות וכישורים, אשר צריכים להיות חלק מהייעוד של מערכת החינוך, ההשכלה הגבוהה והלימוד לאורך החיים במאה ה- 21.

משרד החינוך שם יעד לאומי להקניית, פיתוח ומדידת כישורים ומיומנויות המקדמים מצוינות בכלל מערכת החינוך בישראל, לקידום ושילוב מוצלח של בוגרים באקדמיה, בתעשייה ובחברה.

משרד החינוך, בשיתוף מוסד שמואל נאמן והטכניון, ערך בשנה"ל תשפ"ב מחקר חלוץ (פיילוט) בנושא פיתוח ויישום ממשק בין החינוך המדעי טכנולוגי במערכת החינוך, לבין החינוך ההנדסי מדעי באקדמיה, זאת, לצורך הקנייה ופיתוח כישורים ומיומנויות נדרשות.

המיומנויות שנבחרו להקניה נמצאות בהלימה עם המיומנויות שמוביל משרד החינוך.
נבנה אקוסיסטם רחב אשר כולל את כלל הגורמים הרלוונטיים להקניה, הוראה והערכת הכישורים: משרד החינוך, בתי הספר, צה"ל, הטכניון, המכללה האקדמית בית ברל והמרכז הארצי לבחינות והערכה ומכון סאלד.

  • התוכנית תתמקד ב-3 המיומנויות הבאות אשר קיימת הסכמה רחבה שאלו המיומנויות המשמעותיות והקריטיות להשתלבות בשוק העבודה:

    1. למידה עצמית, למידה לאורך החיים
    2. עבודת צוות, שיתוף פעולה ושותפות, תקשורת בין אישית
    3. פתרון בעיות מורכבות, חשיבה ביקורתית
    • בתי ספר המגישים לבגרות ברמה של 5 יח"ל ב-2 מקצועות STEM לפחות במהלך 3 השנים האחרונות.
    • (מתמטיקה + מקצוע מדעי / טכנולוגי) ובכיתות אלו לומדים לפחות 15 תלמידים בכל מקצוע.
    • מנהל בגישה של שיתוף פעולה המוביל תהליכי חדשנות בחינוך.
    • תמיכה של הרשות המקומית / רשתות חינוך בהקניית המיומנויות.
    • התחייבות להשתתפות בקהילת מורים של התוכנית
    1. המורים המשתתפים בתוכנית יידרשו לבחור 6 יחידות לימוד (כ-36 ש"ש) מתוך תוכנית הלימודים של מקצוע הלימוד שהם מלמדים בכיתה י׳, המתאימות לדעתם להטמעת המיומנויות. יודגש כי הטמעת המיומנויות לא משנה כלל את נושאי הלימוד של תוכנית הלימודים, אלא מאפשרת הקניית הידע בשיטות הוראה והערכה חדשניות לצורך הטמעת המיומנויות והכישורים. על כן, הטמעת המיומנויות גם לא מחייבת הוספת שעות לימוד נוספות לבית הספר. מקצועות ה – STEM שנבחרו הם: מתמטיקה, פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, הנדסת אלקטרוניקה-מחשבים. הנדסת מכונות והנדסת תוכנה-סייבר.
    2. מורי בתי הספר שבתוכנית יקבלו הכשרה פרונטלית לפני תחילת התוכנית של ארבעה ימים (לא ברצף) על ידי המכללה האקדמית בית ברל וראמ"ה.
    3. בכל מקצוע לימוד ימונה מטמיע על ידי המפמ״ר הרלבנטי של משרד החינוך, אשר ילווה וידריך את המורים, באמצעות מפגשים (אינטרנטיים ופרונטליים) של קהילת מורים דיסציפלינרית לאורך מהלך השנה. המורים שבתוכנית יתבקשו למלא שאלון משוב על פיתוח מערכי השיעור ושאלוני משוב לאחר יישום השיעורים, שבהם שילבו הקניית מיומנויות. אלה ישמשו את הדיונים במפגשי קהילות המורים שיתקיימו במהלך שנת הלימודים.
  • הקניית מיומנויות ההולמות את כלי ההערכה בבחינות הבגרות במקצועות המח"ר, תואמות את כלי המיון וההערכה באקדמיה, צבא ושירות לאומי אזרחי ומעניקות בהמשך לבוגרי בית הספר את המיומנות הרלוונטיות לכלכלה ולחברה של המאה ה-21.

תוכנית הייטקלאס – כיתות ח'–ט'

הייטקלאס היא תוכנית ללימודי הייטק במערכת החינוך, שנועדה לחשוף את התלמידים לעולמות ההייטק ולאפשר להם להיות משתתפים פעילים בסביבה עתירת דיגיטל ומידע. התוכנית בנויה לכלל התלמידים.

תוכנית הייטקלאס מוכוונת מיומנויות (לומד עצמאי, עבודת צוות, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות) והתנסות בתחומי דעת שונים (תוכנה, מידע, AI, עיצוב, מוצר, יזמות), וממומשת בתהליך דו-שנתי (כיתות ח'–ט')

למידע מורחב על התוכנית בפורטל מוסדות חינוך