מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מִנהל חדשנות וטכנולוגיה

מי אנחנו

share
שתפו עמוד:
מי אנחנו

ייעוד המִנהל

מִנהל חדשנות וטכנולוגיה במשרד החינוך, בראשות מירב זרביב, סמנכ"לית ומנהלת המִנהל, מופקד על הובלת תחומי החדשנות, המצויינות, יישום טכנולוגיה בחינוך והחינוך הטכנולוגי-מקצועי. המִנהל יסייע למערכת החינוך להיות מערכת חדשנית, טכנולוגית, הוגנת, מסתגלת ורלוונטית, המעצבת עתיד רצוי לחינוך, במציאות מורכבת, משתנה ורוויית טכנולוגיה, בהתאם ליעדיה האסטרטגיים של מדינת ישראל.

חזון המִנהל

תמונת העתיד של מערכת החינוך הנגזרת מעשיית המִנהל בטווח של 5 שנים קדימה.

מִנהל חדשנות וטכנולוגיה יסייע למערכת החינוך להפוך בתוך חמש שנים לאחת ממערכות החינוך המובילות בעולם (EduNation) בהיבטים הבאים:

  1. קיום מערכת ניהול חדשנות משרדית, אפקטיבית, יעילה ובת קיימא - בה לוקחים חלק ארגוני ואנשי חינוך בכל רבדי ורחבי מערכת החינוך, המאפשרת למערכת החינוך לשגשג ולצמוח במציאות מורכבת ומשתנה.
  2. ישום חינוך מבוסס כשירויות - מותאם אישית ורלוונטי לעידן של בינה מלאכותית.
  3. יישום פלטפורמה דיגיטלית תומכת בתהליכי הוראה, למידה והערכה מותאמים אישית - מבוססי נתונים, המשלבת יכולות בינה מלאכותית.
  4. ניהול הון אנושי של צוותי חינוך - המתבסס על תמהיל רלוונטי ומגוון של תפקידים במוסדות החינוך ומבטיח כשירות ושלומות של אנשי החינוך במציאות מורכבת ומשתנה.
  5. יישום חינוך טכנולוגי מתקדם - הכולל מגמות רלוונטיות הממוקדות בטכנולוגיות מתקדמות, ומספק הסמכות בינלאומיות, המוכרות על ידי כלל בעלי העניין בישראל ובעולם.
  6. יישום תפיסת מצוינות הוגנת - במערכת החינוך בכלל ובחינוך הטכנולוגי בפרט.

מוקדים אסטרטגיים

האסטרטגיה למימוש הייעוד והחזון של המִנהל היא למקד את הפעילות המִנהלית הרב שנתית סביב מוקדי פעילות אסטרטגיים מרכזיים. ארגון הפעילות המִנהלית סביב מוקדים אלו יאפשר ריכוז המאמץ המִנהלי והמשרדי ושיתופי פעולה של יחידות המִנהל, גופי המשרד ומגוון בעלי עניין חיצוניים, הנדרשים להשגת היעדים המהותיים ופורצי דרך אשר מופיעים בחזון.

  • מוקד חדשנות

    מוביל המוקד: ד"ר עופר מורגנשטרן

    הפעילות במוקד זה עוסקת בבניית היכולת של מערכת החינוך להיות ארגון מסתגל המשגשג, צומח ומספק חינוך רלוונטי במציאות מורכבת ומשתנה. המערכת תיושם הן ברמה המשרדית והן באופן מבוזר בגופים השונים במערכת החינוך.

    פעולות מרכזיות:

    • הקמת מערכת ניהול חדשנות משרדית כוללת העומדת בתקני חדשנות בינלאומיים.
    • תכלול מגוון פעילויות במִנהל בנושא חדשנות.
  • חינוך טכנולוגי

    מובילת המוקד: ד"ר עדית קמחי

    קידום המלצות 'שיח מערכות' (ועדת היגוי ליצירת תשתית לשינוי אסטרטגי של החינוך הטכנולוגי-מקצועי) אל החינוך הטכנולוגי כדי להפוך אותו לרלוונטי ומוטה עתיד במציאות מורכבת ומשתנה בקצב מואץ, שמפתח כשירויות (ידע, מיומנויות, גישות וערכים) אישיות ויעודיות לכלכלה ולחברה, המוכרות על ידי הרשויות המוסמכות, בדגש על הסמכות מבוססות תוצרי למידה על פי התקינה הבינלאומית.

    פעולות מרכזיות

    1. בתחום הפדגוגי
      • יצירה של ערכה לכשירויות של הבוגרת והבוגר של החינוך הטכנולוגי.
      • פיילוט "חממה" מדעית-טכנולוגית בגישה של פדגוגיה הוליסטית.
      • פיילוט הערכת כשירויות עם כלי של בינה מלאכותית.
    2. בתחום של ההון האנושי
      • יצירת פלטפורמת דרושים והיתכנות לקליטת מורים לחינוך הטכנולוגי
    3. בתחום התשתית
      • בדיקת תקצוב בנושא שכל"ט והצטיידות, ומיפוי תשתיות ארצי
    4. בתחום הרגולטורי
      • פיתוח שותפויות בינלאומיות, מעבר להסמכות על פי ה-NQF, קידום מגמות חדשות, ועדכון נהלים של ועדות מקצוע
  • בינה מלאכותית

    מובילת המוקד: מיכל לסטר

    התוכנית הלאומית לשילוב בינה מלאכותית במערכת החינוך תשמש כגורם מתכלל ומנהל בתחום הבינה המלאכותית במִנהל, במשרד החינוך ועם הגופים הנושקים למערכת החינוך וזאת דרך מהלכים מערכתיים, תיאום ושיתוף ידע, יוזמות וניסויים.

    פעולות מרכזיות

    התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית במערכת החינוך פועלת בחמישה צירים:

    1. הון אנושי
    2. ציר פדגוגי
    3. ציר טכנולוגי
    4. רגולציה וארגון
    5. פיתוח תהליכי חדשנות
  • טרנספורמציה דיגיטלית ללמידה מותאמת אישית

    *כחלק ממוקד בינה מלאכותית

    מובילת המוקד: רותם גנות

    התוכנית מציעה טרנספורמציה למערכת החינוך הישראלית, המשלבת חדשנות פדגוגית עם טכנולוגיות מתקדמות לקידום למידה מותאמת אישית. היא מתמקדת בפיתוח תפיסות, מודלים וכלים המקדמים אוטונומיה של לומדים ומוסדות חינוך, תוך שימוש בפלטפורמות דיגיטליות חדשניות ובבינה מלאכותית. התוכנית שואפת ליצור אקוסיסטם חינוכי חדשני המחבר בין מערכת החינוך, תעשיית ההייטק והאקדמיה, במטרה להתאים את החינוך לאתגרי המאה ה-21 ולטפח בוגרים עצמאיים ופעלנים. 

    פעולות מרכזיות

    התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית במערכת החינוך פועלת בחמישה צירים:

    1. פיתוח תפיסות ומודלים ללמידה מותאמת אישית.
      גיבוש מסגרת תיאורטית ומעשית ללמידה מותאמת אישית, כולל מודלים פדגוגיים וכשירויות למאה ה-21.
    2. פיתוח טכנולוגיות תומכות למידה מותאמת אישית.
      איפיון ופיתוח מערכות טכנולוגיות לניהול, הערכה ומדידה של למידה מותאמת אישית, מבוססות בינה מלאכותית.
    3. התאמת מבנים ותפקידים במערכת החינוך.
      עיצוב מחדש של תפקידי מורים, מנהלים ומפקחים, וחיזוק האוטונומיה של מוסדות חינוך.
    4. גיבוש מדיניות ורגולציה תומכת חדשנות.
      גיבוש המלצות למדיניות, טיפול בחסמים רגולטוריים ופיתוח מסגרות להערכת אפקטיביות.